Ik heb mijn klasgenoot de vragen van een tentamen doorgegeven. Ben ik ook schuldig van tentamenfraude of toch niet?

Ik studeer aan een HBO opleiding in het 3e jaar. Vorig jaar had ik in het 1ste periode van mijn opleiding een tentamen waarin we woorden uit een willekeurige tekst moesten verklaren. Dit tentamen was onze eerste kans als we dit niet zouden halen dan zouden we nog een kans hebben gekregen. Een klasgenoot van mij was 'vergeten' dat we dit tentamen moesten gaan maken en had de tentamen gemist. Ze had de desbetreffende leraar gebeld en ze had gesmeekt om buiten de regels nog een kans te geven. De leraar heeft haar stiekem een kans gegeven om de tentamen nog te maken. Ze mocht met niemand erover praten want anders zou ze de vragen weten en was de tentamen makkelijk te maken. Ze was de leraar niet trouw gebleven en had mij gevraagd en gesmeekt om te vertellen wat er in de tekst kwam. Ik had de tentamen die dag gemaakt en ze belde me dezelfde avond. Ik was zo dom en naief om toch aan te geven wat de tekst was en welke woorden er in kwamen. Ze heeft me heel goed gebruikt. Mijn klasgenoot kan heel erg manipulatief zijn en dat had ik toen niet door.

Zelfs na al die tijd voel ik mij enorm dom, naief, schuldig en vooral gebruikt. Ik weet dat de leraar en klasgenoot sowieso tentamenfraude hebben gepleegd. Maar ik wil nu weten of ik ook schuldig ben van tentamenfraude? Al, heb ik informatie doorgegeven na het maken van de tentamen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Je geeft zelf het antwoord. Het is niet netjes. Of het formeel fraude is, weet ik niet (ik denk van niet).
Mijn tip is:
Zorg anoniem ervoor dat de leraar op de hoogte ervan is dat de klasgenoot op de hoogte is van de vragen uit het oude tentamen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het verstandig is om dit anoniem te doen want de leraar zou het misschien klassikaal vragen terwijl hij ook schuldig is en misschien zou de klasgenoot zeggen dat ik de enige was die het wist. Ik heb hard gevochten om zo ver te komen in mijn opleiding en ik ben bang dat ik dit riskeer. Graag wil ik weten wat mijn rechten zijn anders hou ik mijn mond tegenover de leraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht is er bij je opleiding een officiële vertrouwenspersoon die geheimhoudingsplicht heeft en je kan adviseren.
Ja, ik denk wel dat het hier om fraude gaat. Er zijn vast wel regels op jouw opleiding die hierover uitsluitsel geven. Het is (nog) niet bekend, dus zal het geen consequenties hebben.
Overigens zijn onlangs 80 pedagogiek-studenten gezakt voor een tentamen, omdat een tot nu toe onbekende student de antwoorden heel klein op de muur had geschreven. Zie het bijgaande bericht op de site van De Telegraaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik lees het. Ik vind het toch raar dat je geen recht heb om over een gemaakte tentamen te spreken. Maar deze studente is wel ver gegaan door de antwoorden op een muur te schrijven.
De docent zit fout. Het is wel extreem naïef en lui van die docent om te denken dat hij het eerste tentamen als 'inhaaltentamen' kan gebruiken en dat die griet niet zou proberen om te weten te komen wat er in stond. Hij had zich gewoon aan het reglement moeten houden.

Het is niet jouw probleem dat zij jou niet mocht vragen welke vragen jullie gehad hebben. Zij heeft haar 'erewoord' aan die docent gegeven, jij hebt volgens mij niks verkeerd gedaan (behalve dan jezelf een heel erg rotgevoel bezorgd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd. Jij kon toch ook niet weten dat ze dat met die leraar heeft afgesproken?!
Ja, jij bent ook schuldig maar je kunt ook zeggen dat jouw klasgenoot je onder druk heeft gezet, misschien wel een soort van chantage.

Maar de leerkracht zit echt fout, die was te lui om een nieuw tentamen te maken en is waarschijnlijk ook onder druk gezet van je klasgenoot. Hij/zij had haar gewoon moeten doorverwijzen naar de herkansing. Jij kunt hier geen problemen mee krijgen omdat je altijd kunt zeggen dat je uitlegde hoe dit tentamen ging maar niet wist dat ze hetzelfde zou krijgen.

Ik zou het verder laten rusten, niet aan de kaak stellen en niet meer zo omgaan met die klasgenoot. Laat het gaan, zet het van je af en zet je in voor je studie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je bent niet schuldig aan tentamenfraude. Nadat jij het tentamen gemaakt hebt ben je vrij om daar over te praten, behalve als daar van tevoren met de studenten andere afspraken over bestaan. Die bestonden er niet. De afspraak die de docent met een andere student maakt, zijn dus niet jouw zaak. Een docent hoort gewoonweg niet hetzelfde tentamen te geven.