Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb mijn klasgenoot de vragen van een tentamen doorgegeven. Ben ik ook schuldig van tentamenfraude of toch niet?

Ik studeer aan een HBO opleiding in het 3e jaar. Vorig jaar had ik in het 1ste periode van mijn opleiding een tentamen waarin we woorden uit een willekeurige tekst moesten verklaren. Dit tentamen was onze eerste kans als we dit niet zouden halen dan zouden we nog een kans hebben gekregen. Een klasgenoot van mij was 'vergeten' dat we dit tentamen moesten gaan maken en had de tentamen gemist. Ze had de desbetreffende leraar gebeld en ze had gesmeekt om buiten de regels nog een kans te geven. De leraar heeft haar stiekem een kans gegeven om de tentamen nog te maken. Ze mocht met niemand erover praten want anders zou ze de vragen weten en was de tentamen makkelijk te maken. Ze was de leraar niet trouw gebleven en had mij gevraagd en gesmeekt om te vertellen wat er in de tekst kwam. Ik had de tentamen die dag gemaakt en ze belde me dezelfde avond. Ik was zo dom en naief om toch aan te geven wat de tekst was en welke woorden er in kwamen. Ze heeft me heel goed gebruikt. Mijn klasgenoot kan heel erg manipulatief zijn en dat had ik toen niet door.

Zelfs na al die tijd voel ik mij enorm dom, naief, schuldig en vooral gebruikt. Ik weet dat de leraar en klasgenoot sowieso tentamenfraude hebben gepleegd. Maar ik wil nu weten of ik ook schuldig ben van tentamenfraude? Al, heb ik informatie doorgegeven na het maken van de tentamen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Je geeft zelf het antwoord. Het is niet netjes. Of het formeel fraude is, weet ik niet (ik denk van niet).
Mijn tip is:
Zorg anoniem ervoor dat de leraar op de hoogte ervan is dat de klasgenoot op de hoogte is van de vragen uit het oude tentamen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden