Mag ik stoppen met school , en over 2 jaar weer beginnen?

Ik ben zestien en wil graag stoppen met school. Ik zit nu op het mbo en doe helpende zorg en welzijn, doodsaai..

Ik wil nu graag 2 jaartjes werken, en op toneelles gaan , kwil namelijk ontzettend graag actrice worden. en veel auditie doen. Dan ga ik als ik achttien ben naar een toneelschool in Amsterdam waar je ook heen kan met een vmbo diploma.

Toegevoegd na 1 dag:
iedereeen bedankt voor de antwoorden!:)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Tot je 16e ben je leerplichtig. Tot je 18e heb je kwalificatieplicht. Dit houdt in dat je tot je 18e alleen kunt stoppen met school als je een havo diploma hebt, of minimaal mbo niveau 2 diploma hebt. Of je moet wachten tot je 18 bent. Mijn advies is om een toneel gerelateerde opleiding te zoeken voor tot je 18e, of nog even deze opleiding uitzitten, en daarna naar die opleiding gaan die je wilt. Jij kan nu niet zomaar van school af, omdat je nog verplicht bent.

Je bent leerplichtig en mag dus niet stoppen met je school Je kan natuurlijk wel naar een leuke (toneelgerelateerde) school overstappen...

Tot je 18e ben je leerplichtig. Vergeet niet, actrice worden is niet makkelijk. Met alleen toneellessen kom je er niet, je moet je echt kunnen onderscheiden, en er talent voor hebben. Je zou een opleiding kunnen zoeken die je leuk vind en ernaast toneellessen nemen, dan kan je ook audities doen. Denk er goed over na :)

Nee; pas als je minimaal een MBO2 of HAVO diploma hebt ben je van de leerplicht af. Maar als je dit zo saai vind kan je dan niet naar een wat hoger niveau proberen te gaan? MBO3 verzorgende bijvoorbeeld? Of... als je echt per se een acteeropleiding wil gaan doen (let op dat dit een opleiding is die behoorlijk hard opleid tot werkloosheid!) kan je overstappen op een communicatie opleiding op het MBO. Dit zal je een stuk beter voorbereiden op een toneelopleiding dan helpende zorg en welzijn. Zeker omdat je jezelf als actrice heel erg goed zal moeten weten te promoten en verkopen (show business is een keiharde wereld en een goede commerciële basis en goede netwerkvaardigheden kunnen dan heel handig zijn).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100