Wat voor opleiding te volgen voor iemand met dyscalculie?

Geachte mensen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze situatie.
Al van kinds af aan ben ik al heel heel erg slecht in rekenen/wiskunde.

Hievan heb ik in mijn schooltijd erg veel last gehad.
Ik ben een gezonde jongeman werkzaam in het bedrijfsleven, maar zal mij zelf graag door willen ontwikkelen, helaas wordt mij dit vrijwel onmogelijk gemaakt.

Bij veel erkende (thuis) studies of cursussen staat er dat er rekenvaardigheid vereist is, ook bij veel opleidingen waar rekenen in de praktijk er helemaal niet toe doet, dat vind ik raar.

In het verleden heb ik ook allerlei testen gemaakt om bij een studie toegelaten te worden, maar kreeg elke keer nul op rekest.

De mensen van de opleidingsinstituten waren van mening dat het te risky was om mij toe te laten tot de (MBO)opleiding. Dit is was echter wel vreemd, omdat er bij de andere elementen in de test uitkam dat ik op alle andere vakken op HBO niveau uitkwam.

Dit is voor mij heel vervelend omdat ik mij als individu toch wil (door) ontwikkelen.

Tot zo ver heb ik een MBO diploma op niveau 3, maar kom ik niet verder.

Heeft iemand advies voor mij hoe ik dit kan aanpakken of misschien weet iemand wel een gepaste studie waar dit niet aan de orde is?

Ik weet van me eigen dat ik veel meer kan dan MBO 3.

Of zal ik moeten stoppen en me eigen er bij neerleggen dat dit gewoon het geval is in Nederland?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er niet iets te regelen met een dyscalculie-verklaring zoals dat kan me de dyslexieverklaring? Of is dyscalculie nog niet 'erkend' genoeg?

Antwoorden (2)

Het probleem zijn toch de vaak verplichte toetsen rekenen. Mijn nichtje probeert nu een mbo3 opleiding te doen en ze haalt dikke onvoldoendes voor rekenen en die toetsen zijn helaas toch verplicht.

Rekenvaardig ZIJN lijkt me minder belangrijk, je moet geen rekentoetsen KRIJGEN die je moet halen om verder te gaan. Als je zeker weet dat een opleiding geen rekentoetsen heeft die je moet halen zou ik niet kijken naar het rekenvaardig zijn, je mbo 3 opleiding is voldoende om toegelaten te worden op elke mbo 4 opleiding dus veel meer kunnen ze je niet vragen als vooropleiding.

Welke richting zou je willen want dit is te algemeen om voor je te zoeken.

Toegevoegd na 1 uur:
Het wordt gewoon heel lastig:

Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO) voor dyscalculische
kinderen: Om de taal- en rekenprestaties van studenten te
verbeteren, krijgen mbo-studenten momenteel meer les in
Nederlands en rekenen. Ook worden er centrale
examens ingevoerd voor taal en rekenen. In het
schooljaar 2013 – 2014 vinden de eerste centrale
examens plaats voor mbo niveau 4.
Voor kinderen met dyscalculie is er (nog) geen regeling!

http://www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl/steunpuntmbo/download/downloads-dyslexie-dyscalculie-2012/lezing-prof.-dr.-j.e.h.-van-luit.pdf

Stel je vraag eens hier: http://www.dyscalculie.org/forum/index.php?sid=d07cef84d160ba8bdf927015b359d26f
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ pelle ja precies, ik had het anders moeten verwoorden,
tevens zijn er verplichte rekenexamens, of verplichte examens geralateerd aan wiskunde denk maar bedrijfseconomische aspecten bv. Ik zoek een waardevolle opleiding mbo 4 niveau. Wilde vroeger altijd leraar worden, maar heb deze droom al laten varen ahaha. miscchien iets in de communicatie of PR?
Er zijn ook opleidingen (zowel MBO als HBO) waar rekenen/wiskunde niet of nauwelijks een rol speelt. Denk bijvoorbeeld aan alle studies waarbij je vooral met mensen werkt. Maatschappelijk werk, juridische hulpverlening, personeelswerk, verpleging, pastoraal werk. Of kok, dierverzorging, toerisme.
Wiskunde heb je wèl nodig bij technische opleidingen en binnen de sector economie. Maar gelukkig zijn er veel meer mogelijkheden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch klopt dat volgens mij niet, overal moet je tegenwoordig rekentoetsen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op mbo4 opleidingen is rekenen en verplicht vak helaas. Ik doe juridisch medewerker en zit nu ook met rekenen, en dyscalculie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle en Ytje: jullie hebben gelijk. Ik had even niet gedacht aan de nieuwe rekentoetsen. Toch is dat niet vergelijkbaar met de hoeveelheid wiskunde bij een economische/technische opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wiskunde (waarbij je volgens mij wel een rekenmachine mag gebruiken) is wat anders dan rekenen (waarbij een rekenmachine verboden is)
Maar dit is mijn gedachte, weet even niet hoe het bij wiskundige opleidingen zelf zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het gaat juist om hoofdrekenen en sommen waar je geen rekenmachine bij mag gebruiken. Zoals ik al zei: mijn nichtje op mbo3 heeft de eerste 1,5 al binnen voor rekenen. Zo gaat ze die opleiding nooit halen en die is in de zorg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is en blijft lastig mensen, bedankt voor de reacties.