ik ben inwonend en krijg deze maand studiefinanciering en wilde weten of ik ook uitkering kan aanvragen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoezo? Wat voor uitkering doel je dan op?

Antwoorden (3)

Als je thuis woont en studiefinanciering krijgt dan kan je geen uitkering aanvragen, tenzij je gewerkt hebt en nu ontslagen bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke dankje :)
volgens mij krijg je uitkering als je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Echter omdat je gaat studeren ben je volgens mij juist daarom indirect beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Dus helaas zal grotendeels de studiefinanciering je grootste inkomen zijn. Aan te raden is , wat net als vele andere studenten doen een bij baantje zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er helemaal vanaf wat voor uitkering je bedoelt. Voor een bijbaan heb je doorgaans geen recht op WW, en Bijstand krijg je niet als je recht hebt op studiefinanciering, zéker niet meer sinds de aanscherping sinds juni (juli? even uit m'n hoofd) dit jaar. Maar als je arbeidsongeschikt bent, zou je wel recht kunnen hebben op een Wajong-uitkering. Je moet dan aantonen dat je op je 17e verjaardag al arbeidsongeschikt was, of je moet tijdens je studie arbeidsongeschikt zijn geworden. De uitkering is sinds 2010 wel veel lager als je studiefinanciering krijgt, en het is vaak (maar lang niet altijd) zo dat als iemand fulltime naar school kan gaan, er geen recht is op Wajong omdat je dan in theorie ook zou kunnen werken.

Het hangt dus helemaal af van je situatie en van wat voor uitkering je precies bedoelt. Als je echt niet kúnt werken door ziekte of handicap, zijn er wellicht mogelijkheden.