Moet je voor leraar vo 1e graads eerst leraar vo 2e graads hebben?

Of kun je ook gelijk 1e graads worden? (HBO)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat hangt van de route af.

"Er zijn twee soorten opleidingen tot voortgezet onderwijs of het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie: de tweedegraads en de eerstegraads opleidingen. Een reguliere tweedegraads lerarenopleiding duurt vier jaar in voltijd. De opleiding wordt ook in deeltijd of in duale vorm gegeven.

De toelatingseisen zijn:
■Je wordt toegelaten tot een lerarenopleiding als je een havo- of vwo-diploma hebt, of een diploma van een middenkader- of specialistenopleiding van het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (hoogste niveau in het secundair beroepsonderwijs en volwasseneneducatie, niveau 4), of een diploma van een vierjarige mbo-opleiding.

■Je wordt toegelaten als je een hbo- of een universitair diploma hebt (vrijstellingen ter beoordeling aan de lerarenopleiding).

■Als je 21 jaar of ouder bent en je voldoet aan geen van de eerder genoemde toelatingseisen, dan kun je aan een lerarenopleiding een toelatingsonderzoek doen (ook wel colloquium doctum genoemd). Als daaruit blijkt dat je geschikt bent voor de opleiding, dan kun je worden toegelaten tot de reguliere vierjarige opleiding.

Eerstegraads lerarenopleidingen worden aangeboden door universiteiten (ulo) en hogescholen. De opleidingen worden in voltijd en deeltijd gegeven. In sommige gevallen ook in duale vorm. Enkele universiteiten bieden ook educatieve masters aan: een combinatie van een vak (een master) en een lerarenopleiding. Deze opleidingen duren 1,5 tot 2 jaar. De meeste eerstegraads opleidingen in het hbo worden in deeltijd aangeboden, sommige opleidingen ook in voltijd.

De toelatingseisen voor een eerstegraads lerarenopleiding zijn:

- Als je je master of doctoraal examen hebt gehaald kun je je aanmelden bij een ulo.
- Als je tweedegraads bevoegd bent. Je kunt dan doorstromen naar een eerstegraads lerarenopleiding aan de ulo of een hbo-instelling. De universiteit kan in dat geval wel als voorwaarde stellen dat je bepaalde doctoraalvakken volgt (welke vakken dat zijn, beslist de universiteit op basis van jouw opleiding en ervaring"
Computoon