hoe kan ik moeilijke woorden goed onthouden?

Als ik een boek lees, dan kom ik een paar moeilijke woorden tegen die ik niet begrijp. Ik zoek de betekenissen op internet, maar even later weet ik ze niet meer.. Ookal als ik op Word of op papier een woord opschrijf met een betekenis, dan later vergeet ik het weer! Kunnen jullie me een paar tips geven hoe je nou het best goed woorden kunt onthouden?

Alvast bedankt! :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Met potlood onder die moeilijk woorden onderstrepen.

Probeer de woorden te gebruiken. Ik heb nederlandse les aan buitenlandse vrouwen gegeven, en ergens in een instructie las ik dat woorden pas blijven hangen als je ze een keer of 10 gebruikt hebt.

Iets dat ontzettend helpt: leer ze in een context! Als je woorden ergens gehoord of gezien hebt, blijft zo'n moment beter hangen dan een los woord en de betekenis. Ik ken en leer een aantal talen waarvan woorden soms gelijkenissen vertonen met andere talen, maar dat is ook regelmatig helemaal NIET het geval. Maak er dan verschillende voorbeeldzinnen mee en onthoud er een, je zult het verschil in efficiëntie t.o.v. rijtjes woorden stampen gauw merken.

Lees de woorden een paar keer hardop. Dan krijg je de informatie op verschillende manieren binnen en onthoud je het beter.

de woorden met eventueel een korte uitleg op een papiertje schrijven en dit ergens ophangen waar je dit elke dag een paar keer ziet en kunt lezen.

Manieren die je kunnen helpen: 1. De manier die men vaak gebruikt bij studeren: Probeer een verband te zoeken tussen het woord en de betekis daarvan. Dan onthoud je het gemakkelijker. 2. In ernstige noodgevallen: schrijf het woord op je voorhoofd samen met een korte betekenis, en vraag iedereen die je tegenkomt wat er op je voorhoofd staat te schreeuwen in je oor. Je zal het wel onthouden dan. ;) 3. Ezelsbruggetjes! 4. Probeer te vergelijken met anderen woorden uit het Nederlands of in een andere taal die je wel kent. Misschien hebben die woorden iets te maken met de betekenis van het woord dat je niet kan onthouden? Als mijn technieken werken laat dan gerust iets weten! :) Groetjes, Isisje.

Probeer een ethymologisch woordenboek. Dit is een woordenboek dat niet alleen een verklaring geeft voor het woord, doch tevens waar het vandaan komt. Voorbeeld : electroencefalogram ; dit lijkt moeilijk doch valt op te splitsen in drie delen : 1. electron 2. encephalos 3. graphein 1 en 3 ken je vast wel van bvb electrotechniek en choreograaf en encephalos betekent hersenen Tachograaf : wel graaf ken je al en tachos betekent snelheid Topograaf : graaf ken je al en topos betekent plaats Hak die grote en moeilijke brouwsels van woorden in stukken en je zal zien dat het vaak doodsimpel is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100