Volledig bevoegd leraar basisonderwijs. Ik wil geschiedenis gaan studeren. Waar kan ik het beste starten? Bachelors? Pre Master? Master?

Ik wil volgend jaar gebruik gaan maken van de lerarenbeurs en deeltijd geschiedenis gaan studeren.
Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en heb een HBO opleiding gehad.

Wat is het beste om te kiezen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Aan de Bachelor beginnen is in elk geval geen probleem, daar kun je met alleen een HBO-propedeuse al aanschuiven. In jouw geval denk ik dat je gewoon de examencommissie aan moet schrijven en een verzoek om vrijstellingen in moet dienen. Dat kan verschillen per universiteit, maar over het algemeen zijn er zeker vrijstellingen mogelijk, en dat worden er meer naarmate de eerder gevolgde opleiding meer verwantschap heeft. Als je in de tussentijd nog meer kennis en competenties hebt opgedaan naast wat je in je opleiding al aan geschiedenis hebt gehad, probeer dan via een EVC-procedure nog verdere vrijstellingen te verkrijgen. Afhankelijk van de verkregen vrijstellingen zou je dan starten met de bachelor en een aantal vrijstellingen, of via een individueel schakelprogramma instromen in de master of premaster. Er zijn niet echt standaarden voor te geven hoeveel en welke vrijstellingen je kunt krijgen, omdat het uiteindelijk de examencommissie is die beslist. Ik zou ze dus aanschrijven, en dan verder zien. Veel succes met studeren trouwens!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100