Heb je wiskunde nodig voor de pabo ?

Ik moet dit jaar kiezen ( zit in 3 havo ) en ik ben super slecht in wiskunde. Nu wil ik na de havo de verpleegkundige opleiding of de pabo gaan doen, maar heb je daarvoor wiskunde nodig, voor verpleegkundige niet, dat weet ik. Maar voor de pabo ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is of de vervolgopleiding het vereist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zelf al slecht in wiskunde bent... Zit niet op zo'n docent voor mn kinderen te wachten :-)

Antwoorden (4)

Helaas gelden er geen profieleisen voor de PABO, elk profiel is dus goed maar ik zou het wel waarderen als je wiskunde hebt gedaan als ouder van kinderen op de basisschool.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ter aanvulling: Nee, wiskunde is dus niet nodig en als je 3 jaar op havo niveau wiskunde hebt gedaan heb je op zich wel genoeg onderbouwing om basisschoolleerlingen les te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kunnen rekenen is toch wel een harde eis; wiskunde is uiteraard anders dan rekenen maar je moet kindjes toch aanleren verbanden te kunnen leggen met behulp van rekenen. Als je die verbanden zelf niet kunt leggen, kun je ze het ook niet uitleggen immers...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, wiskunde is niet verplicht. (zie link met toelatingseisen)
Maar in het eerste jaar krijg je wel toetsen, voor zowel Nederlands als wiskunde, en als je die niet haalt, kun je de opleiding niet afmaken.
Ik heb de pabo gedaan (zo'n 20 jaar geleden) en ik was blij dat ik VWO met wiskunde had gedaan. WIe geen wiskunde had gedaan, had het beduidend zwaarder tijdens de opleiding, want er worden wel degelijk eisen gesteld (bij ons althans) aan de rekenvaardigheden van de studenten. Van mij zouden ze nog wel wat hoger mogen, maar dat is een ander verhaal.
En het is nog steeds een voordeel dat ik wiskunde heb gehad. Ik sta boven de stof die ik moet onderwijzen, en heb bovendien snel inzicht in wat kinderen voor gedachtensprongen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt je wel aanmelden voor de Pabo, maar in het eerste jaar moet je reken- en taaltoetsen maken om door te mogen studeren. Wiskunde is niet hetzelfde als rekenen, maar realiseer je wel dat je later rekenles zal moeten geven op een basisschool.
Wellicht is verpleging voor jou een betere keuze dan Pabo.