Ik word 18 in januari, wanneer moet ik mijn ov chipkaart aanvragen en hoe krijg ik studiefinanciering?

Ik doe mbo niveau 4. Waar en wanneer moet ik mijn vergoedde ov chipkaart aanvragen? Ik heb nu al een chipkaart met een maand abbonement.
Hoe zit het met de studefinanciering? Gaat dit vanzelf of moet ik hier ook nog achteraan gaan? En hoe doe ik dit?

Super bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij voorkeur doe je dit 3 maanden voordat je 18 wordt, studiefinanciering krijg je niet, maar wel een tegemoetkoming scholieren, daar hoort geen reisprodukt bij, je kunt dit aanvragen,bij het DUO, informatie hierover kun je googlen, google dan studiefinanciering aanvragen.
Als je doorstroomt naar het HBO of universiteit, kun je je tegemoetkoming omzetten in studiefinanciering met reisprodukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MBO'ers en HBO'ers krijgen ook gewoon studiefinanciering, ondanks dat het eigenlijk geen studenten zijn. Hierbij hoort een prestatiebeurs van 75 euro per maand voor MBO en het reisproduct. Scholieren tegemoetkoming is enkel voor mensen op een middelbare school of een VAVO-instelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, sorry!

Andere antwoorden (1)

Dat (reisproduct en studiefinanciering) moet je 3 mnd van tevoren aanvragen en dat gaat niet vanzelf:

Aanvragen van studiefinanciering moet je doen door in te loggen. Hiervoor heb je een DigiD met sms-functie nodig.

Wil je extra uitleg? We hebben een instructiefilmpje over aanvragen studiefinanciering.

We adviseren om de studiefinanciering drie maanden voordat je er recht op hebt aan te vragen, zodat we op tijd je studentenreisproduct kunnen klaarzetten en je eventuele aanvullende beurs kunnen berekenen. Bekijk het instructiefilmpje over aanvragen studiefinanciering.

zie hier: http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfmbo/aanvragen/aanvragen.asp