Kan je zomaar een jaar van school weg?

Ik ga nu naar de 2de van het MBO. En volgend jaar wil ik graag een jaar in het buitenland studeren (wat niks met mijn opleiding te maken heeft). Maar zou je zomaar een jaar weg kunnen en daarna weer terug komen en verder gaan met je opleiding?

Ik heb nog een jaar vakantie, dus ik kan het niet op school vragen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Helaas is dit wel iets wat samen met de school besproken moet worden. En als u minderjarig/leerplichtig bent samen met de leerplichtambtenaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je niet meer leerplichtig bent kan je doen wat je wilt. Als jij een 'sabbatical' wilt nemen kan dat, houd er alleen wel rekening mee dat scholen moeilijk kunnen gaan doen om je terug aan te nemen. Vooraf duidelijke afspraken maken wanneer en hoe je weer start.
Mogelijk kan je de school duidelijk maken dat de extra studie een toevoeging/ verrijking kan zijn voor jou en daarmee voor het leertraject.
11 jaar geleden
loginabcde
11 jaar geleden
volgens mij bestaat er een aparte beurs voor studenten in het buitenland. Kijk anders even op http://www.studiefinancieringinfo.nl/
Je gaat niet van school weg, maar je gaat ergens anders op school. Dus qua leerplicht is er geen probleem. Als je iets serieus studeert staat dat zelfs goed op je CV dus dat is als je iets serieus gaat studeren ook geen probleem. Oriënteer je alvast op een andere MBO die misschien een vervolg kan bieden op jouw buitenlandse studie.
Kortom je hebt geen probleem maar juist een kans!