Ik wil graag een studie hersenonderzoek gaan doen (niet opereren maar gebruik maken van MRI's etc) maar ik wil geen geneeskunde studeren, kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als het je gaat om de MRI's dan zou je MBRT kunnen overwegen: medische beeldvormende en radiotherapeutische beroepen. Dat is een opleiding op HBO-niveau, waar je vooral ondersteunend bezig bent op o.a. de radiologie en SEH-afdelingen.

Als het je echt gaat om het wetenschappelijk onderzoek, dan zou je kunnen denken aan richtingen als neuropsychologie of neurobiologie, of de wat meer filosofische richtingen die zich ook bezighouden met bewustzijn en brein, maar die zijn wat minder technisch dus daarbij zul je niet snel met MRI's e.d. werken. Wellicht staat hier iets tussen wat je een beetje aanspreekt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je (snelle) antwoord! Neuropsychologie of neurowetenschappen lijkt me wel wat, daarvoor moet je volgensmij eerst de bachelor opleiding psychologie volgen en dat lijkt me leuk. Ik zal binnenkort folders aanvragen, ik heb nog 2 jaar dus dat komt goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neurowetenschappen is meer een overkoepelend vakgebied, afhankelijk van de master of eventueel postdoc opleiding die je volgt kun je daarin terecht komen via geneeskunde, psychologie, biomedische wetenschappen of biologie. Meestal valt het bij universiteiten onder psychologie of psychiatrie. Neuropsychologie hoort natuurlijk bij de psychologie. Het hangt dus af van je interesse welke route je verder het beste kunt volgen.