hoe kun je een multilple choice toets het beste maken?

Ik was in het verleden beter met dit soort toetsen dan nu.
Nu maak ik de toetsen serieuzer en waarschijnlijk met wat meer faalangst, dan loop je de antwoorden nog een keer na en zie je toch weer dingen die je verbeterd. Achteraf heb ik de antwoorden fout verbeterd. Hoe kun je een m-p toets het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In de Quest van december 2011 stond een stukje over een onderzoek aan een Duitse universiteit; na het vergelijken van duizenden meerkeuzevraagtentamens bleek dat veranderde antwoorden vaker juist 'verbeterd' waren dan onjuist. Niet meer dan de helft, het was iets van 40% van onjuist naar juist, 30% van juist naar onjuist en 30% van onjuist naar onjuist. Ik kan er online helaas niets over vinden. Het was volgens mij wel bij de tentamens van 1 faculteit; of je het zomaar naar het algemeen kunt trekken is natuurlijk de vraag.

In ieder geval: bij twijfel mag je heus verbeteren. Wees daar niet bang voor. Zelf prefereer ik bij twijfel een vraag maar even open te laten (zoals anderen ook tippen); ik noteer dan de volgens mij twee (of meer) mogelijke antwoorden. Dan voelt het later niet als 'verbeteren', maar gewoon als 'dan pas kiezen'.

En uiteraard, zoals ook al genoemd: probeer een antwoord te formuleren voordat je de voorgestelde antwoorden leest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Naar eigen ervaring is het beste wat u kunt doen natuurlijk goed leren. Alle vragen nog een keer nakijken is erg slim maar als u het echt niet weet dan zou ik het laten zoals het is, Ik merk vaak dat het eerste wat ik kies toch meestal het juiste is. ga niet te veel bij antwoorden stil staan want dan gaat u juist aan uw zelf twijfelen en raakt u in de wa

Toegevoegd na 22 seconden:
war*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spontaan en zonder te veel nadenken alle antwoorden invullen. Het eerste antwoord is over het algemeen het enige juiste. Door nadenken kom je in de war en ga je aan jezelf twijfelen en dingen fout verbeteren. Niet doen dus, niets verbeteren en gewoon de test laten zoals je hem gemaakt hebt. Succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kies eerst een antwoord dat het sowieso niet is (2 bij een vierkeuze) en maak daarna een overwogen keuze tussen de overigen. Als je eenmaal gekozen hebt ga dan aan het eind geen dingen meer veranderen, behalve als je heel zeker weet dat het een ander antwoord moet zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet naar de antwoorden proberen te kijken! Beantwoord de vraag in je hoofd en kies het best bijpassende antwoord uit de mogelijkheden! Ohja, en als je gaat verbeteren, alléén als je het zeker weet! Niet als je twijfelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Op het moment dat je de voorgeschreven antwoorden hebt gelezen, ben je bevooroordeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit doe ik ook heel vaak! +1
Eerst de vraag goed lezen en nog niet naar de antwoorden kijken. Bedenk eerst het antwoord dat je zelf op de vraag zou geven. Lees dan de vraag nog een keer met de bijbehorende antwoorden. Kies het antwoord dat het beste bij jouw antwoord past.

Mocht je zelf al geen antwoord weten te bedenken, sla de vraag dan over en maak eerst de andere vragen. Sommige dingen kunnen later in de toets nog een keer terugkomen of je hebt op een later moment opeens een helder inzicht.

Als je een antwoord echt niet weet vul dan altijd een antwoord in. Er bestaat een kans dat je goed gokt.

Ga als je klaar bent alle vragen nog een keer langs. Kijk of je alles hebt ingevuld en eventueel of je iets zou kunnen verbeteren. Blijf niet te lang twijfelen over vragen die je eerder al ingevuld hebt. Verbeter alleen als je zeker weet dat het antwoord anders is dan je had ingevuld. Houd het anders bij het eerste antwoord.

Veel succes met je toets!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 2 allerbelangrijkste adviezen: Vul altijd overal een antwoodr in en zorg ervoor dat je, als er een separaat antwoordformulier gebruikt wordt, je goed kijkt dat je niet alles een vraag te ver invult. Als je het antwoord weet is het simpel. Weet je het niet dan moet je eerst het antwoord of de antwoorden die onzinnig zijn wegstrepen en gokken tussen de overblijvende antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de vraag en activeer je kennis. Daarna kijk je welk antwoord het beste bij jou eerste gedachte past. De eerste gedachte is meestal het beste. Ook is er meestal 1 antwoord bij dat helemaal niet logisch is, deze kun je meteen schrappen. Verder gewoon goed leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga uit van je eigen kennis. Verbeter alleen als je het zeker weet, anders laat je het eerste antwoord staan.

Mijn moeder zei me ooit dat het langste antwoord vaak het antwoord met de meeste uitleg het goede moet zijn. Op momenten dat ik het écht niet wist, koos ik het langste antwoord. Ik heb er uiteindelijk het vwo mee gehaald, dus zal het ergens wel waarheid bevatten.