Kan ik deelcerticaten krijgen voor een MBO opleiding die ik niet heb afgemaakt?

Ik heb bijvoorbeeld 2 MBO niveau 4 opleidingen gedaan en allebei na een jaar gestopt, kan ik hier iets van op papier krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Op het MBO wordt meestal -of zelfs altijd- met een portfolio gewerkt. Alles wat je hebt afgerond wordt dus afgetekend. Hoe het ROC dat doet (digitaal of op papier) is verschillend, maar er is wel degelijk een administratie van je resultaten. Dat portfolio is overigens wel jouw eigen verantwoordelijkheid, dus of je die resultaten werkelijk in je bezit hebt is aan jou.
Als je vervolgens naar een andere opleiding gaat laat je gewoon je portfolio zien. Onderdelen die daar aangeboden worden terwijl jij ze al hebt afgerond mag je dan overslaan. Behalve als er op die opleiding andere eisen aan worden gesteld, maar dat spreekt vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Neen, je krijgt pas certificaten als je iets hebt afgemaakt. Je bewijs van inschrijving voor die schooljaren zal je dus moeten gebruiken als "iets dat op papier staat".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bewijs van inschrijving is niet genoeg voor een andere opleiding, want wie zegt dat vraagsteller ook maar een lesuur aanwezig is geweest?
Bij sommige opleidingen krijg je als je het vak lichamelijke opvoeding of het vak EHBO met een voldoende hebt afgerond, een certificaat dat neerkomt op een MBO niveau 1 diploma. Vraag hierover bij je ex-SLB'er.

Verder kun je alleen een doorstroomformulier, voortgangsformulier of rapport krijgen.