mijn moeder helpt me niet met huiswerk en we hebben steeds ruzie omdat ik mijn huiswerk niet snap, wat moet ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is een vervelende situatie. Ik raad je aan om naar de vertrouwenspersoon te gaan van je school: Iedere school heeft een vertrouwenspersoon. Dat is een juf, meester of begeleider die deze extra taak heeft en die luistert naar jouw probleem. Hij/zij luistert naar jouw probleem, en zoekt samen met jou (en als jij dat wil met jouw moeder en/of juf) naar een goede oplossing. De vertrouwenspersoon geeft geen informatie door aan anderen als jij dat niet wil, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Doen hoor, dan komt er vast een oplossing!

Wat dacht je van extra bijles op school vragen, of gewoon je leraar of lerares vragen of er tijd vrij gemaakt kan worden omdat je de behandelde stof niet begrijpt en om die reden niet in staat bent je huiswerk te maken. Weet zeker dat ze iets voor je kunnen betekenen.

Dat is ook niet de taak van je moeder. Het zou best kunnen zijn dat de stof haar boven de pet gaat. Daar hoeft ze zich overigens niet voor te schamen. Jij gaat naar school om wijzer te worden, anders kan je net zo goed in de leer bij je moeder. De oplossing ligt dus op school. Goed opletten tijdens de les en als je het toch nog niet snapt moet je vragen...vragen...vragen. Daar zijn leraren voor.

Je kunt je moeder helpen door de taak eerst zelf proberen te maken. Dan opschrijven wat het probleem is. Misschien wil ze het jou de eerste keer voordoen zodat je het daarna zelf kunt. Formuleren wat je vragen zijn bij een opdracht is vaak moeilijker dan de taak zelf, oefen je erin. Deze site is er onder meer prima voor geschikt. Herken het probleem want ik liet mijn kinderen niet lang genoeg de tijd om het zelf uit te knobbelen. Je moeder zou kunnen proberen je bv een kwartiertje te laten werken aan taken op een lijstje en daarna zou ze het samen met je kunnen bekijken. Concentratie bouw je zo op.

Als je moeder je niet wil of kan helpen en jij vindt zelf wel dat je hulp nodig hebt, zul je op zoek moeten naar iemand anders die je kan helpen. Probeer in de les beter op te letten of slimmere vragen te stellen, of maak samen met een vriendin je huiswerk zodat je elkaar een beetje kunt helpen. Of kijk of er op school uurtjes zijn waarin je onder begeleiding je huiswerk kunt maken. En denk er ook eens over na waarom je moeder je niet 'wil helpen'. Wat verwacht jij van je moeder als ze jou helpt? Heeft ze het misschien te druk? Heeft ze zelf ook moeite met de stof? En hoe komt het dat je ruzie hebt omdat je je huiswerk niet snapt? Ga je bij je moeder mekkeren als je er niet uit komt of ga je zelf op zoek naar een oplossing? En als je je huiswerk heel vaak niet snapt, waar ligt dat dan aan?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100