mijn moeder helpt me niet met huiswerk en we hebben steeds ruzie omdat ik mijn huiswerk niet snap, wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat is een vervelende situatie.

Ik raad je aan om naar de vertrouwenspersoon te gaan van je school:
Iedere school heeft een vertrouwenspersoon. Dat is een juf, meester of begeleider die deze extra taak heeft en die luistert naar jouw probleem.

Hij/zij luistert naar jouw probleem, en zoekt samen met jou (en als jij dat wil met jouw moeder en/of juf) naar een goede oplossing.
De vertrouwenspersoon geeft geen informatie door aan anderen als jij dat niet wil, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Doen hoor, dan komt er vast een oplossing!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Je maakt er wel een issue van zeg. Dat is helemaal de taak van ouders niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helpen met huiswerk???
Natuurlijk wel!
Ivana
11 jaar geleden
Kom op, als de school te hoog gegrepen is, moet hij naar een lager niveau. Ik heb nog nooit een vinger naar huiswerk uitgestoken. Ik deed het huishouden en daar had ik mijn handen vol aan. Belachelijke nieuwlichterij.
Hoe had ik kunnen helpen. Zij deden gymnasium. Ik ben nooit verder gekomen dan HBS.
ronron1212
11 jaar geleden
Ivana weet je wel waar je het over hebt opvoeding en school is daar een onderdeel is de taak van de ouders.
ronron1212
11 jaar geleden
ik kan er maar 1 geven +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huiswerk valt onder de verantwoordelijkheid van de ouders. Dat betekend dat zij een oplossing moeten zoeken. Wellicht kan een docent advies of tips geven maar uiteindelijk moet de ouder zelf verdere stappen ondernemen. @ Ivana voor een volgende keer als je advies wilt geven verdiep je eerst in de materie voordat je een vraag beantwoord. Lees het bijgaande pdf eens goed door en wellicht steek je er nog wat van op. http://www.kortlopendonderzoek.nl/onderwijs_pdf/PK80_Grenzen%20aan%20de%20pedagogische%20taak%20van%20de%20docent.pdf
ronron1212
11 jaar geleden
Nee marjanne dat hoeven ze ook niet maar ze behoren te regelen met school of met andere dat het kind ondersteuning krijgt. Oudesr zijn verantwoordelijk.
Ivana
11 jaar geleden
Ronron, zit jij ook in het onderwijs? Dan moet je toch weten dat je in dit geval andereN schrijft. De verdere typefout vergeef ik je dan wel.
ronron1212
11 jaar geleden
blij dat je oplet Ivana
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier is een vertrouwenspersoon niet voor bedoeld! Deze functionaris is bedoeld om te helpen bij (sexuele) intimidatie of mishandeling op school of op stage en eventueel thuis, maar dus niet bij kleine ruzies thuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om een kleine ruzie, het gaat om het probleem dat het kind niet in staat is om thuis het huiswerk te kunnen maken. Daarbij kan een vertrouwenspersoon absoluut hulp bieden.
Bij mij op school wel, in ieder geval.

Andere antwoorden (4)

Wat dacht je van extra bijles op school vragen, of gewoon je leraar of lerares vragen of er tijd vrij gemaakt kan worden omdat je de behandelde stof niet begrijpt en om die reden niet in staat bent je huiswerk te maken.
Weet zeker dat ze iets voor je kunnen betekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook niet de taak van je moeder. Het zou best kunnen zijn dat de stof haar boven de pet gaat. Daar hoeft ze zich overigens niet voor te schamen.

Jij gaat naar school om wijzer te worden, anders kan je net zo goed in de leer bij je moeder. De oplossing ligt dus op school. Goed opletten tijdens de les en als je het toch nog niet snapt moet je vragen...vragen...vragen. Daar zijn leraren voor.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
De ouder moet dat naar een oplossing zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wil moeder er niet voor uit komen dat ze de lesstof ook niet snapt. En idd voor vragen of extra uitleg kun je altijd bij de leraar terecht +1 desnoods bij een klasgenoot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets zo slecht voor de ontwikkeling van een kind, dan ouders die ervan overtuigd zijn dat school en thuis gescheiden werelden zijn.
Die tijd ligt toch ver achter ons hoop(te) ik.
Ivana
11 jaar geleden
Skusme, je hebt mijn woorden helemaal niet begrepen. Opleiding is bij ons altijd prioriteit nummer 1 geweest. Maar als je 5 zeer intelligente kinderen hebt, kan je je niet meer over huiswerk buigen. Als ze het niet bij konden houden, gingen ze onder mijn leiding naar een lager niveau. Ik heb er een die van VMBO rechtstreeks naar de twee hoogste klassen van het VWO is gegaan en daarna een graad in de Franse taal heeft behaald aan de Universiteit. Nu is ze tolk in Brussel.
4 van de 5 hebben de universiteit afgemaakt, twee cum laude.
Ik had alles voor ze over om de rust te garanderen voor het huiswerk, maakte altijd de boterhammen klaar. Geen een kind heeft hier ooit iets in het huishouden hoeven doen, omdat ik er van overtuigd ben dat een schoolgaande zeker zo hard moet werken als een kerel met een fulltime job.
Maar er zijn grenzen, overhoren hoort daar niet bij. Heel, heel soms bij een eindexamen, maar dat was niet zozeer om de stof als wel om ze een zelfverzekerd gevoel te geven.
Verder hadden we hier maar één kreet: als je je best niet doet, ga je maar bij AH achter de kassa zitten. Je mag zelf kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana, jij hebt het geluk dat je kinderen blijbaar goed kunnen leren en de stof snel oppikten.
In heel veel (de meeste?) gewone doorsnee gezinnen helpen de ouders het kind actief met huiswerk maken en overhoren. Daar is niks bijzonders aan.
'Er zijn grenzen en overhoren hoort daar niet bij' klinkt mij, als leerkracht, echt vreemd in de oren.
Ik ben erg blij met de ouders van mijn kinderen, die thuis gewoon actief ondersteunen waar nodig.
Maarja, in mijn groep zitten dan ook vrijwel geen extreme hoogvliegers, zoals al jouw kinderen...
ronron1212
11 jaar geleden
Ja mazel als je kinderen hebt die zo makelijk leren.Maar of ze gelukkiger worden door een hoge opleiding in hun werk of als cassiere bij de ah gaat mij iets te ver. Iedereen zo werk moeten doen wat hij of zij leuk vind dat is het uitgangpunt. De cassiere is daarom niet minder dan jou hoogopgeleide kinderen
Ivana
11 jaar geleden
Je moet kinderen de plaats gunnen, waar ze de hersens die ze hebben gekregen ten volle kunnen benutten. Ik heb nergens beweerd dat caissière bij de AH een minderwaardig beroep is. Maar voor mijn kinderen zou dat een ramp geweest zijn. Waarom nemen ze een academicus niet aan waar in een baan HBO-opleiding gevraagd is: omdat iemand dan onder zijn niveau ongelukkig zit te wezen.
En nou houd ik er over op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me een goed idee, Ivana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het eens met Ivana
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het wel iemand die vwo heeft gedaan is mischien niet op zijn 'plaats' bij de aldi enz. Dat wil níet zeggen dat een aldi dame of heer minder waard is dan iemand met vwo! Voordat er reacties komen! Alleen heb je daar andere dromen voor. Neem ik aan. Ik zit er ook niet op te wachten en om te juichen van woehoe bij mij gaat het huiswerk beginnen een beetje. Liever niet nee! Als het dan moet... (En nee ben daarom GEEN slechte ouder!) dan moet het maar. Puntje... Bij wiskunde haak ik gelijk af. Snap ik niet. Dus daarom snap ik het. Als mijn kids vwo mogen gaan doen zou ik super trots zijn. Maar helpen met huiswerk??? Nee die vakken gaan mijn lbo niveau te boven. Dat maakt hun nog steeds niet meer dan mij...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helpen met huiswerk maken kan ook als je als ouder er geen zier van snapt.
De meeste kinderen hebben hulp nodig bij het leren studeren, en niet zozeer inhoudelijk.
Als moeder de sommetjes gaat maken is het geen helpen meer ....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt ook heel erg van het kind af. Ik heb er eentje die ik prima kan helpen, ze vraagt hulp als ze hulp nodig heeft, en twee waarmee ik binnen 5 minuten ruzie heb, omdat ze zogenaamd mijn hulp wel willen, maar eigenlijk verwachten dat ik pasklare antwoorden geef. En dat doe ik niet. Ik ben het met Ivana eens dat ze het uiteindelijk zelf moeten doen, en dat geldt ook voor het hulp vragen.
Je kunt je moeder helpen door de taak eerst zelf proberen te maken. Dan opschrijven wat het probleem is. Misschien wil ze het jou de eerste keer voordoen zodat je het daarna zelf kunt. Formuleren wat je vragen zijn bij een opdracht is vaak moeilijker dan de taak zelf, oefen je erin. Deze site is er onder meer prima voor geschikt. Herken het probleem want ik liet mijn kinderen niet lang genoeg de tijd om het zelf uit te knobbelen. Je moeder zou kunnen proberen je bv een kwartiertje te laten werken aan taken op een lijstje en daarna zou ze het samen met je kunnen bekijken. Concentratie bouw je zo op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je moeder je niet wil of kan helpen en jij vindt zelf wel dat je hulp nodig hebt, zul je op zoek moeten naar iemand anders die je kan helpen. Probeer in de les beter op te letten of slimmere vragen te stellen, of maak samen met een vriendin je huiswerk zodat je elkaar een beetje kunt helpen. Of kijk of er op school uurtjes zijn waarin je onder begeleiding je huiswerk kunt maken.

En denk er ook eens over na waarom je moeder je niet 'wil helpen'. Wat verwacht jij van je moeder als ze jou helpt? Heeft ze het misschien te druk? Heeft ze zelf ook moeite met de stof? En hoe komt het dat je ruzie hebt omdat je je huiswerk niet snapt? Ga je bij je moeder mekkeren als je er niet uit komt of ga je zelf op zoek naar een oplossing? En als je je huiswerk heel vaak niet snapt, waar ligt dat dan aan?