Als je op de HBO of aanverwanten zit heb ik me laten vertellen dat je 'ongelimiteerd' geld mag lenen?

Als je op de HBO zit schijn je geld te kunnen lenen van een overheidsinstelling die deze zaken voor je regelt. Dit moet je echter wel binnen 25 jaar terugbetalen maar met 0% rente. Is dit waar en hoe zit het precies in elkaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
ongelimiteerd echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongelimiteerd geld lenen voor pubers?
Hahaha, dan is Nederland binnen 5 jaar ECHT failliet!
Amadea
11 jaar geleden
Levenslang je schulden vervolgens af moeten zien te betalen. Lekker leventje dan....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ongelimiteerd en ze regelen het ook nog voor je?! Misschien bij de buren in Schlaraffenland!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het staat niet voor niets tussen ''. Waar ik op doelde was dat je niet echt ongelimiteerd kon lenen maar er naar mijn weten niet echt een limiet is of misschien in de duizenden.
ronron1212
11 jaar geleden
nou duizenden in jaren honderden per jaar

Het beste antwoord

Hoeveel collegegeldkrediet je kunt aanvragen, hangt af van het soort collegegeld dat je moet betalen. Als je wettelijk collegegeld moet betalen, kun je voor studiejaar 2011-2012 tot en met augustus maximaal € 142,75 per maand lenen. Voor studiejaar 2012-2013 is dit maximaal € 147,58 per maand. Als het instellingscollegegeld hoger is dan het wettelijk collegegeld, kun je meer lenen.

Ben je langstudeerder en moet je verhoogd wettelijk collegegeld betalen? En heb je nog recht op studiefinanciering? Dan kun je het wettelijk collegegeld plus de verhoging lenen via het collegegeldkrediet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is juist voor studenten moeilijk om te lenen...als jij het antwoord gevonden heb laat het me dan weten want dan ben ik ook wel benieuwd maar zelf denk ik dat je de studiefinanciering bedoeld. Dit betreft een studiebeurs wat je in eerste instantie leent en als je op tijd je diploma haalt wordt dit omgezet in een gift en daarnaast kun je extra studiefinanciering lenen, dit kan bij een overheidsinstelling: duo. Vroeger ook wel ib groep genoemd. Kijk eens op hun site zou ik zeggen want dat is de enige overheidsinstelling die studenten geld leent,althans de enige die. Ik en mijn collegas kennen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij DUO (studiefinanciering) kun je geld lenen. Je kunt een basisbeurs aanvragen, die je niet terug hoeft te betalen als je binnen 10 jaar je diploma haalt. In zoverre de 0% rente en aflossing.

Haal je geen diploma dan wordt het geleende bedrag omgezet in een lening, met rente, die je in 15 jaar terug moet betalen, als je genoeg inkomsten hebt. Heb je die niet dan kun je bij DUO een draagkrachtmeting aanvragen.

Naast de basisbeurs kun je een aanvullende beurs aanvragen. De hoogte hiervan hangt af van het inkomen van je ouders. Dit geld moet je altijd terugbetalen na afloop van je studie, met rente, ook in 15 jaar.

Daarboven op kun je nog lenen per maand. Zie site Duo voor bedragen. ook dat moet je met rente binnen 15 jaar terug betalen.

en dan is het inderdaad nog het collegegeldkrediet, zie antwoord hiervoor.

dus echt 0% rente is er maar heel weinig, het is ook geen filantropische instelling dat DUO en het geld komt van de belastingbetalers, dus die zullen ook niet ongelimiteerd willen bijdragen lijkt me. En terugbetalen is binnen 15 jaar.