waarom maken langstudeerders zich druk over een langstudeerboete en niet over een jaar loonderving van 25-30 000 euro?

Langstudeerboete zou ervoor moeten zorgen dat studenten sneller studeren, maar als ze langzaam studeren is de derving van loon toch veel hoger dan die afstudeerboete?

Weet jij het antwoord?

/2500

Daar gaat het niet om. Sommige studenten doen er andere dingen bij (beleidsdingen, studentenraad etc), anderen doen mee aan de Olympische spelen of zijn gewoon topsporter en anderen zijn ziek geweest en weer anderen hebben familietoestanden gehad en zo zijn er nog meer redenen dat je niet op tijd klaar bent met de studie. Je zou de studie even stop moeten kunnen zetten voor een half jaar of een heel jaar zonder te hoeven betalen maar ook zonder dat de studie instelling geld aan jou kwijt is. Je hebt gelijk dat als je er met de pet naar hebt gegooid het anders is. Overigens kwamen de studenten er nu achter dat het CDA er helemaal niet meer achter staat en daarom willen ze dat er opnieuw gestemd wordt (je weet wel: democratie enzo). Toegevoegd na 2 minuten: Oja: ook de deeltijdstudenten krijgen die boete en die zijn nooit op tijd klaar maar hebben daar vaak wel een baan bij! Dat vinden ze ook niet eerlijk.

Bronnen:
http://universonline.nl/2012/08/14/31440/

Ik ben een van de studenten die de boete kan krijgen. Ik heb anderhalf jaar 1 opleiding gedaan en toen toch nog besloten dat ik die opleiding niet kan afronden. In de wet staat dat er 1 jaar wordt gerekend als je ingeschreven staat bij je opleiding op 30 september. Dus ik ben 2 jaar kwijt. Ik ga nu een andere opleiding doen. Ik zou voor deze opleiding 3 jaar mogen doen. Ga ik er 4 jaar overdoen, dan krijg ik die boete. Ik heb er eerst ook goed druk over gemaakt, zo erg dat ik zei dat ik i.p.v. hbo maar mbo zou gaan doen. Ik was al heel druk bezig om een opleiding op mbo te zoeken. Totdat iemand zei dat ik een challenge in school moet hebben anders krijg je het geval van met de pet ernaar gooien. Ik maakte me er druk over de feit dat ik geen 3000 euro heb. Je moet als student dan bijlenen. Dat wil je liever niet.

Omdat het niet altijd allemaal alleen maar om het aantal euro's draait. Als ik langer over mijn studie doe, dan heb ik daar een reden voor en accepteer ik dus dat ik later aan het werk ga. De langstudeerboete is een rechtstreekse beperking in mijn vermogen mijzelf naar wens verder te ontwikkelen. Daar komt bij dat het geld niet eens noodzakelijk voor mijn onderwijs gebruikt wordt. Het is dus gewoon verkapte belasting. De meeste kritiek op de boete is echter dat de regels van het spel veranderd worden nadat het spel is begonnen. Mensen die twee jaar geleden begonnen met een deeltijdstudie krijgen ineens extra kosten voor hun rekening.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100