Heb ik recht op tegemoetkoming?

ik word over 2 maanden 18 en zit dan op HAVO 4
ik heb de voorwaarde gelezen bij duo.nl maar ik snap het niet met basistoelage.
kan iemand me duidelijk uitleggen of ik recht heb of niet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet aan drie voorwaarden voldoen om voor de basistoelage in aanmerking te komen: je moet 18 jaar of ouder zijn, je moet op een school zitten die o.a. door het ministerie van OCW wordt erkend of bekostigd, en je moet de Nederlandse nationaliteit hebben, of in Nederland wonen en voldoen aan andere voorwaarden (zoals een geldige verblijfsvergunning).

Jij wordt 18 binnenkort, dus voldoet aan het leeftijdscriterium. Als je op een gewone HAVO zit, dan voldoe je ook aan de tweede voorwaarde.

Dan hangt het dus af van de vraag of je de Nederlands bent, of in Nederland woont en voldoet aan de andere voorwaarden. Als je de Nederlandse nationaliteit hebt, dan heb je recht op de toelage. Als dat niet zo is, kom je er soms toch voor in aanmerking. Dan kun je dit schema invullen: http://www.duo.nl/studiepunt/nationaliteitenschema/natschema.asp

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb zelf even het schema doorgenomen. Voor wat betreft nationaliteit komt het er globaal op neer dat als je NIET de Nederlandse nationaliteit hebt maar WEL een geldig verblijfsdocument, of als je hier een bepaalde tijd werkt of gewerkt hebt, dat je dan ook zonder Nederlandse nationaliteit in aanmerking komt voor tegemoetkoming. Er zijn nog een paar uitzonderingen, dus als dit relevant is in jouw geval en je hebt er nog vragen over, zien we het wel in de reacties, zodat we nog mee kunnen denken.