Is het mogelijk of is het gebeurd dat iemand die een hoog niveau volgde (vwo of gymnasium) een laag IQ bleek te hebben??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waaruit bleek dat? Uit een enkele IQ test? Of meerdere?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb het precies andersom meegemaakt. Ik ben getest als 8 jarig meisje en bleek ik (hoog)begaafd te zijn. Een IQ van 138, is vervolgens niets mee gedaan. Doordat ik in België op school zat, op dat moment, zat ik vast aan een bepaalde stroming, TSO genoemd. Door pesterijen en te weinig motivatie door school en omgeving, zakte ik. Ik zakte naar het laagste niveau dat mogelijk is in België, BSO. Uiteindelijk besloten mijn ouders naar Nederland te gaan, zonder onderliggende basis Engels en weet van de gegeven stof zakte ik mavo naar VMBO-kader. Waar ik mij rot verveelde en vanaf werd getrapt. Op mijn 13de is nogmaals een IQ test afgenomen. Hieruit kwam een score van 110. Wat betekende dat ik van een IQ van 138 gezakt zou zijn naar een IQ van 110. Later zijn ze hier op terug gekomen omdat ik in een beknelde situatie zat... Dat waren hun woorden. Met andere woorden zo'n test is niet betrouwbaar. Nu 10 jaar later studeer ik af aan de hogeschool en hoop ik nog een master te kunnen halen. Het getal heeft geen waarde, de manier op hoe iemand zich uit heeft een hogere waarde.

Antwoorden (9)

Lastig, wat is voor jou laag? Voor het gymnasium is een iq van 100 al aan de lage kant....

Het is bewezen dat leerkrachten meer verwachten van kinderen van slimme ouders en andersom verwachten ze minder van kinderen van ouders met een lage intelligentie. Natuurlijk gaat het hier om de gemiddelde leerkracht.

Een wat minder slim kind van superslimme ouders waarvan dus meer verwacht wordt door de leerkracht, waar het kind thuis heel goed gestimuleerd wordt en waar met geduld het kind geholpen wordt en dan ook nog een zeer gemotiveerd kind kan tot grote hoogtes stijgen.

Of dat hoog genoeg is voor het antwoord op je vraag weet ik niet. Het zal voorgekomen zijn maar nogmaals: wat is een laag IQ? Een IQgetal heeft ook een marge van 10 hoger en 10 lager ongeveer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10 hoger of lager is de standaarddeviatie, niet de marge. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt gezegd dat als je een IQ van 108 krijgt na een test, je werkelijke IQ tussen 98 en 118 zit. Dat bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt gewoon niet. Het is een testspecifieke normaalverdeling. Als je 110 scoort op een bepaalde IQ-test, dan heb je op die test een IQ van 110 en zal (als de validiteit van de test in de haak is) 62% van de populatie lager scoren dan jij op die test. Dat margeverhaal klinkt mij bijzonder vaag in de oren en is volgens mij statistisch niet te verantwoorden. Ik ben dan ook heel benieuwd waar je het vandaan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bierkaai, je gaat er te statistisch in. Een IQtest is niet zo perfect, en dan moet je erbij nemen dat iemand de ene dag beter presteert dan de andere dag, zenuwachtig kan zijn, last kan hebben van bepaalde geluiden etc. Daarom zeggen ze dat je IQ getal zo een stuk hoger of lager kan zijn, eigenlijk moet je dus een IQ krijgen van 'tussen de 80-90 ipv bijv 85.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, de hele grap van statistiek is dat het bedoeld is om met onzekerheid om te gaan. Met de onzekerheden die je noemt rekening wordt gehouden in het zogenaamde fitten van de verdeling. Omdat alle deelnemers (ook tijdens het zogenaamde validatieonderzoek voor de test) te maken hebben met deze onzekerheden zijn ze al meegecalculeerd in de verdeling. Je moet daar dan vervolgens natuurlijk niet nog een keer marges overheen gaan gooien, dan verpest je de statistische conclusievaliditeit van de test.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok ik begrijp het, het is alleen iets wat wel gezegd wordt. Je moet niet je hele leven blijven denken dat jouw 118 een permanent IQ is. Verder lees je ook overal dat je zo 10% hoger kunt halen door een beetje oefenen, het lijkt me dat je dus ook 10% lager kunt halen door bepaalde negatieve omstandigheden en als je uitgaat van 100 als gemiddelde zit je dus zo aan die 10 meer en 10 minder. Verder: hier staat ook http://www.eduratio.be/iqtest.html dat de IQ score alles behalve stabiel is en dan lijkt mij een extra marge geven niet verkeerd. "Als je bv. een eerste IQ-test afneemt, vervolgens de 10% beste presteerders (het bovenste deciel dus: IQ 120 of meer) op die test selecteert en een jaar later opnieuw een IQ-test afneemt, dan zal op die tweede test slechts 62% opnieuw in het bovenste deciel (IQ 120 of meer) presteren. Als je in beide gevallen de top 1% neemt (dus IQ 135 of meer), dan zijn er zelfs slechts 45% overlevenden. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 'instabiliteit' van de IQ-test doelt op de lage predictieve validiteit van het cijfer, met andere woorden: op de kleine kans dat je hetzelfde cijfer kunt reproduceren. Dit had ik al als algemeen commentaar op IQ-testen in mijn antwoord geplaatst. Het is en blijft statistisch onjuist om dan een marge over de uitslag te gaan nemen. Daarmee los je het probleem van de gebrekkige validiteit misschien wel op, maar je verpest je constructvaliditeit, oftewel je zorgt ervoor dat je naar aanleiding van de IQ-test geen betrouwbare uitspraak meer kan doen over iemands IQ. Immers een marge van 10 erboven en 10 eronder is een totale breedte van 2 standaarddeviaties, dus een dikke 60% van de totale populatie valt binnen zo'n marge. De echte vraag is: in hoeverre is een IQ-cijfer een indicatie van iemands intelligentie? Als het echt zo is dat men in de praktijk rekent met 10 erboven of 10 eronder dan wordt de constructvaliditeit (meet je wat je wilt meten) zodanig geweld aangedaan dat er naar mijn mening niet meer van een wetenschappelijk verantwoord meetinstrument gesproken kan worden. Ik laat het verder graag aan de psychologen want die hebben hier meer verstand van dan ik. Ik adviseer iedereen zonder een gedegen wetenschappelijke opleiding geen IQ-cijfers te interpreteren zonder een academicus te consulteren.
die kans lijkt me heel klein.
voordat je op het vwo belandt, ben je al te uit en te na getoetst.
heb je een laag iq, dan haal je die toetsen al niet.
tenminste, dat was in mijn tijd zo, en dat zal ongetwijfeld nog zo zijn.
11 jaar geleden
Vast wel. Vwo duurt langer dus is een betere graadmeter van iemands capaciteiten dan een iq test. Dat is een moment opname.
Als je express je test verknoeid 'heb je een laag iq' volgens die test. Of als je veel stress hebt, of je hebt je dag niet, dan kun je ook laag scoren op je iq.
Als je daarentegen toch je vwo afrond, kun je ervan uitgaan dat de test niet klopt. Toch heb je dan en officieel document waarop staat dat je een kaag iq hebt.
Tis maar wag je wil geloven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een foute test, een verknoeide test, een gestressede test etc is natuurlijk niet wat de vraagsteller waarschijnlijk bedoelt.
Rieneke1
11 jaar geleden
het gaat toch niet om 1 test?
het is toch een heel schooltraject wat je aflegt, waarbij je voortdurend wordt getest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja rieneke, daarom zeggen je schooljaren meer over je iq dan zo'n test. De test is eenmalig. Je kan ook heel hoog scoren en zou je de test nog eens maken dan veel lager scoren.
Pelle, met mijn antwoord geef ik een nuance aan. Voor veel mensen is een iq test heilig. Maar het is slechts een momentopname.
En als je zo'n test doet terwijl bv net je moe is overleden, dan kun je lagwr scoren omdat je er met je gedachten niet bij bent of omdat het je niet boeit.
Heb je dan een laag iq? Volgens de test, ja. Volgens je schoolresultaten nee. Wat langer meet is betrouwbaarder dan een officiele iq test. En wat de vraagsteller bedoeld dat weten we niet. Als zij denkt dat een iq test de waarheid geeft dan kunnenver dus mensen met een laag iq op het vwo zitten. Ik ga niet voor een beste antwoord score hier, relax.
Jij dissed een beetje vaak. Chill!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand bedoelt had dat je met een eenmalig fout gemaakte test het VWO kan halen dan had die persoon dat wel gevraagd. Verder mag ik in de reacties zetten wat ik wil en gaat het mij niet eens om de punten. Wat ik wilde bereiken heb ik morgen bereikt ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké pelle, ik feliciteer je vast ! 't is rap hoor en gelukt dus !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een eenmalig foute test het vwo kan halen? Dat is wel een heel vreemde interpretatie. Maar goed. Vindt wat je vindt, zeg wat je zegt, doe lekker je ding, en fijn dat je je doel gaat bereiken. Nivo hoger? :-)
Even goeie vrienden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is een nivo?
Ik heb altijd geleerd:

Een IQ-test meet wat een IQ-test meet.

Een IQ-test meet dus niet noodzakelijk intelligentie. De validiteit van verschillende IQ-testen is altijd een punt van discussie. Iemand heeft dus ook niet 1 IQ, iedereen heeft een IQ-score op een bepaalde test, dit hoeft niet dezelfde score te zijn als op een andere test en het hoeft ook geen betrouwbare indicatie voor intelligentie te zijn.

Dat de BNN IQ-test niet serieus te nemen is weten de meeste mensen wel, maar het gebrek aan validiteit van de testen is een breed onderkend probleem.

De IQ-scores vormen (als het goed is) een Gaussiaanse verdeling met een gemiddelde van 100 en een standaarddeviatie van 10. Wanneer mag je dus echt spreken van een laag IQ? Bij 80 (gemiddelde - 2 standaarddeviaties) en lager heeft 95% van de populatie een hoger IQ dan jij. De kans dat je het dan op het VWO goed gaat doen is nihil.

Een echte IQ-test wordt afgenomen door een psycholoog, alle andere IQ-testen zijn slechts indicaties. Ik heb eens een IQ van 112 gescoord op de ene test en 143 op de andere. Dat is een gigantisch verschil, Immers, met 112 ben je intelligenter dan zo'n 68% van de populatie. Met 143 laat je meer dan 99% achter je.

Daar komt nog bovenop dat je IQ-testen kunt trainen, je wordt dan niet noodzakelijk intelligenter, alleen beter in de testjes maken.

Dus: de uitslag van een IQ-test zegt veel minder dan veel mensen denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En oh ja, mensen die claimen een IQ boven de 150 te hebben moet je een boek over statistische verdelingen cadeau geven en het bovenstaande stukje laten lezen. Als ze daarna hun IQ niet naar beneden bijstellen dan hebben ze beslist een lager IQ dan 120 ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volledig akkoord!!
Iemand met een gemiddeld IQ kan op het Gymnasium terechtkomen, gewoon omdat de onderwijzer een dergelijk schooladvies gegeven heeft. Meestal op basis van goede rapporten. De cito kan dan een havo uitslag als uitkomst hebben bijvoorbeeld, of mavo/havo. Het is dan ook vaak voorgekomen dat kinderen met een havo-vwo advies op het Gymnasium werden toegelaten. OP een Gymnasium terechtkomen is dus mogelijk met ene gemiddeld IQ. Om het Gymnasium af te ronden heb je een IQ van rond de 115/125 nodig. Je ziet dus leerlingen afvallen die het eigenlijk niet aankunnen.

IQ testen worden het beste afgenomen rond het 7e levensjaar. IQ testen op tv of internet tellen niet mee als indicatie voor het IQ. Hoogbegaafde kinderen (IQ 130+) komen lang niet altijd op het Gymnasium terecht omdat ze in de meeste gevallen al op de basisschool problemen krijgen met de concentratie. Niet omdat het werk te moeilijk is, maar juist te makkelijk. Het gevolg daarvan zijn gemiddelde prestaties of ook vaak onder gemiddelde prestaties waardoor de hoogbegaafdheid niet meer opvalt. Mede daardoor zitten bovengemiddeld begaafden vaak wel op het Gymnasium, maar hoogbegaafden lang niet altijd. Als iemand op basis van een goede Cito score of IQ test (120+) op het gymnasium terecht is gekomen, is de kans groot dat hij/zij het Gymnasium ook aan moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het IQ bestaat uit veel facetten, zoals je performaal IQ, je verwerkingsnelheid, je taalkundig IQ en ga zo maar door.
Het kan zijn dat mensen met een gemiddeld laag IQ met een disharmonisch profiel toch tot zeer bijzondere mentale prestaties in staat zijn.
Zo zijn er Savant-autisten die op sommige soorten IQ testen boven de 180 scoren maar gemiddeld onder de 100 (soms ver onder de 100) zitten.

Voor een universitaire studie heb je ongeveer 115 (TIQ) nodig maar wist je dat maar 5% van de hoogbegaafden een academische titel hebben?

Dat heeft deels te maken met de manier van denken, mesen met een hoog IQ kunnen bijvoorbeeld vragen op zeer veel verschillende wijzen interpreteren terwijl voor "gewone"mensen de vraagstelling als eenduidig ervaren wordt.

Dit lokt de vraag om speciaal onderwijs voor hoogbegaafden uit, net als laag (of anders)begaafden een vraag niet snappen, kan een hoogbegaafde verdrinken in het gebrek aan eenduidigheid van een vraag.

Dit is slechts als VOORBEELD bedoeld om iets duidelijk te maken.

Je kunt met zeer goede begeleiding en een gemiddeld IQ een VWO school doen, sommige scholen geven door zeer veel uitleg, begeleiding en training iemand met een gemiddeld verstand de mogelijkheid toch een VWO te doen
Zo wotdt er wel reclame gemaakt voor een college waar je de laatste twee jaar in een jaar kan doen enz.

Dat heeft mede geleid dat het centraal schriftelijk minstens 5.5 gemiddeld moet zijn, door zeer hoge schoolonderzoek-cijfers te geven konden sommoige scholen leerlingen er doorheen slepen maar dat is nu afgelopen.

Een zeer ijverige leerling met een wat minder helder verstand zal het zeker zover schoppen als een luie maar
slimmere leerling.

Staar je daarom niet blind op (je) IQ maar ga voor waar je idee bij hebt en knok er voor.
Je bent dan in ieder geval slimmer bezig dan iemand met een hoog IQ die geen...... uitvoert en denkt alles zomaar even ter kunnen.

Ik ken verscheidenen LTSsers die academische graden hebben gehaald en tot grote prestaties in staat bleken.

Hopelijk kun je wat met mijn wat rommelige verhaal, welke wel gebaseerd is op feitelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is niet mogelijk een diploma voor VWO of Gymnasium te halen met een te laag IQ.
Hiermee bedoel ik lager dan 100
Het IQ meet je instrumentele vaardigheden voor taal, en rekenen, je abstracte vermogens en het auditief en cognitief vermogen. Wel is het mogelijk om HBO of zelfs universiteit te volgen omdat de beroepsopleidingen voor academische graden andere eisen stellen aan je cognitieve vermogen.
Door heel veel doorzettingsvermogen en studie motivatie en veel analyse kun je als 21+ instap toetsen volgen voor hogeronderwijs. Zelf heb ik een IQ die rond de 100 schommelt. Ik heb hogere score formaal en lagere score performaal en heb uiteindelijk op mijn 24 jarige leeftijd een
universitaire opleiding gevolgd maar HBO diploma's gehaald.
mijn vooropleiding was MAVO nu VMBO-T met magere cijfers...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben in mn 3rd jaar van het gymnasium, maar ongeveer 4 jaar geleden - wanneer we onze eerste IQ test moesten doen van school - kreeg ik het terug;

IQ: 79
Aanbevolen Onderwijs Niveau: Kader

Er zijn een paar ideeën die ik heb voor waarom het zo is; onder andere, ik had hem een klein beetje fout gemaakt. Kijk, als je bijvoorbeeld 5 minuten had om ongeveer 30 vragen te beantwoordde dacht ik van:
“Als ik nou de eerste paar minuten goed nadenk en serious probeer te beantwoordde, dan besteed ik de rest van de tijd aan gewoon wat invullen.”
Daarmee had ik alles ingevult, en had ik de gehele IQ test af, met alle vragen beantwoord. Helaas betekende dat: 6 van de 30 beantwoordde vragen goed. En als ze nou een systeem hadden waarbij ze de goede van de foutte afrekende, dan zou ik bestwel fucked zijn. En dat was het ook. Maar, wie weet? Mischien denk ik er te veel over na en ben ik gewoon dom. Maar dat zou wel raar zijn gezien dat ik Gymnasium best wel goed aan het studeren ben, en niet eens zo goed m’n best doe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi! Ik ben 18 jaar en zit in het 6e jaar van mijn gymnasium. Omdat ik last had van concentratieproblemen is er een IQ test bij mij gedaan. Ik had een IQ van 101, het kan dus! ツ