Bestaat er zoiets als handschrift-training voor jongeren?

Mijn handschrift is bijna niet te lezen. Is er een training ofzoiets voor om mijn handschrift wat leesbaarder te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Eigenlijk heet dat "oefenen":-)
Pak een schriftje, en ga een stukje overschrijven. Iets wat je mooi vindt. Een boek waar je van houdt, of iets wat je nog niet gelezen hebt wil ook wel helpen.

Neem de tijd om te schrijven, en doe het niet haastig. Let op HOE je de letters vormt. Kijk naar voorbeelden van verschillende soorten schrift, en doe degene na die je het mooiste vindt en het meest bij je past, dan is het t leukst om te doen.
Als je elke dag 10 minuten schrijft, wordt het binnen twee weken al beter. Gewoon oefenen!

En blij dat je straks bent met je prachtige handschrift!

Toegevoegd na 1 minuut:
Enneh, veeeel goedkoper dan een opleiding of trainingscursus, en met dat overgehouden geld kun je jezelf belonen met een heerlijk schrijvende pen of zo :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou niet weten of dit bestaat, maar als je hierop veel wordt gecorrigeerd of op gewezen wordt dan heb je natuurlijk wel een "trigger" om er iets aan te doen.

Ik schrijf zelf ook niet netjes en ben vanaf de 2e klas steeds meer los gaan schrijven ipv aan elkaar. Hierdoor werd mijn handschrift een stuk leesbaarder :)

Verder werkt oefenen op zich al veel natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt alvast proberen om met een vulpen te schrijven ipv een balpen, deze dwingt je nl. iets rustiger te schrijven en vaak verbeterd je handschrift dan al een beetje.

Volgens mij bestaan er verder geen trainingen maar je kunt natuurlijk best proberen het zelf te veranderen. Als je iemand kent met kinderen op de basisschool dan zou je kunnen kijken of je hun schrijfboekjes kunt kopieren en die dan zelf weer gaan volgen, de letters zo netjes mogelijk naschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zo'n training bestaat en die heet 'zelftraining'. Zoek een leuk lettertype dat je je eigen wilt maken en ga daar mee aan de slag. Door de letters vaak op te schrijven, net zoals je vroeger op school deed, kun je jezelf een mooi handschift aanmeten. Gewoon een kwestie van heel erg veel schrijven en oefenen. Het probleem is, dat er tegenwoordig praktisch niet meer geschreven wordt, waardoor het handschrift bij veel jongeren meer op gekrabbel lijkt. Veel schrijven, dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijf met een vulpen, daardoor ga je langzamer schrijven en besteed je meer aandacht aan het schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt altijd nog arts worden, dan hoef je je handschrift niet te veranderen...

Maar oefenen en oefenen is het devies... Vraag jezelf af of een ander het mag lezen, en als dat mag, dan moet je dat toch laten zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had je in groep 3/4 al moeten leren, om een mooie handschrift te hebben. Nu is het een beetje te laat voor je.
Maar ik zeg ga gewoon oeffenen, misschien helpt dat wel.
Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel oefenen. Een cursus is niet nodig, al kan het prettig zijn wat mooie handschriften te bestuderen, maar dat kan wellicht ook in je omgeving.

En zoek een goede pen uit ; ik hebt zelf een behoorlijk mooi handschrift, maar met de ene pen is het prachtig e met de andere is het echt bagger. En de prijs voor de pen maakt daarbij niet uit. Ik heb waardeloze rollerballs van meerdere tientjes waar ik geen fatsoenlijk kattebelletje mee kan schrijven, en schitterende balpennen van 10 voor een euro van de Action. Voor de meeste mensen is een vulpen fijn om mee te oefenen omdat je daarmee gedwongen wat langzamer moet schrijven, maar op de lange duur kun je een balpen of fijnschrijver prettiger vinden.

Het belangrijkste is : schrijf ontspannen. Druk niet te hard op je papier, en schrijf elke dag een stukje meer om de 'schrijfspieren' te trainen. Gisteren in het Groot Dictee der Nederlandse Taal waren er meerdere mensen die na twee, drie regels al met hun handen begonnen te friemelen, (schrijfkramp) terwijl twee A4-tjes minimaal haalbaar moet zijn zonder klachten. Allemaal een kwestie van oefenen. Wat je schrijft maakt niet uit. Brieven en dagboeken zijn leuk, maar gewoon een stuk ui de krant overschrijven is ook prima.

En lukt het niet; troost je. Onder de groten der aarde zijn er maar weinig met een goed leesbaar handschrift ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en één ben ik van. Hiihi
Het is misschien even zoeken waar en hoe bij jou in de buurt, maar het bestaat. Een vriend van mijn zoon heeft hier ook training in gehad. Dit gebeurde door een fysiotherapeut, gespecialiseerd in sensomotorische therapie.

Ik heb een link voor je gevonden van de stichting schriftontwikkeling, met een mailadres voor meer informatie. Zie link.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stichting Schriftontwikkeling geeft op haar website ook aan, dat een slecht handschrift eigenlijk niks te maken heeft met een slechte fijne motoriek. Je hebt het jezelf gewoon 'afgeleerd'. Een fysiotherapeut kan wel fijn met je oefenen, maar dat zet niet meer zoden aan de dijk dan wanneer je jezelf flink onder druk zet.

Voor mijn zoon (inmiddels 15, ook zo goed als onleesbaar) ben ik de hulp aan het inschakelen van een pabo-juf die samen met hem gaat oefenen. Als je het kinderen van 6 kunt leren, moet het met kinderen van 15 ook lukken, toch?

Succes met oefenen!

Toegevoegd na 1 minuut:
En nog een tip: haal om te beginnen een schriftje met 'schrijflijntjes' bij de boekhandel (Je weet wel, van die dubbele spoorrails die je op de basisschool in je schrijfschriftje ook had).