Wat is een aanvullende beurs??

Is een aanvullende beurs wat je later moet terug betalen, of een lening?? Wat houd het in zo'n aanvullende beurs???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Een aanvullende beurs krijg je naast je studiefinanciering. Als je binnen 10 jaar minimaal een hbo diploma haalt wordt de aanvullende beurs omgezet in een gift, anders moet je deze terug betalen. De hoogte van deze beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders en je mag ieder jaar wen bepaald bedrag bij verdienen zonder dat deze in gevaar komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvullende beurs
De aanvullende beurs is een onderdeel van de studiefinanciering. De aanvullende beurs hangt met name af van het inkomen van je ouders. Je aanvullende beurs wordt lager, naarmate het inkomen van je ouder(s) stijgt. Ook speelt mee of je broers of zussen hebt die in het voortgezet (speciaal) onderwijs zitten of een aanvullende beurs hebben.

Als je studiefinanciering aanvraagt, kun je direct een aanvullende beurs aanvragen. Je kunt ook een aanvullende beurs aanvragen als je al studiefinanciering ontvangt. Dit doe je snel en makkelijk door in te loggen. De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders.

Rekenhulp berekenen studiefinanciering
Wat moet jij doen? Wat doen wij?
jij vraagt een aanvullende beurs aan
wij vragen de inkomensgegevens van je ouders op bij de Belastingdienst
wij sturen een bericht over je aanvullende beurs als we de inkomensgegevens hebben

Wachten op aanvullende beurs
Het kan voorkomen dat je aanvullende beurs niet berekend kan worden, bijvoorbeeld omdat de definitieve inkomensgegevens van je ouders nog niet door de Belastingdienst zijn vastgesteld. In dat geval kun je tijdelijk lenen zonder rente te betalen.

Studiefinanciering voor hbo of universiteit is een prestatiebeurs. Deze prestatiebeurs kan bestaan uit een basisbeurs, een aanvullende beurs en het studentenreisproduct. DUO betaalt deze prestatiebeurs eerst uit als lening. Alleen een aanvullende beurs is in de eerste vijf maanden direct al een gift. De lening hoef je niet altijd terug te betalen:

Volgens de nieuwe regels: De aanvullende beurs is in de eerste vijf maanden een gift. Deze beurs hoef je niet terug te betalen.

De aanvullende beurs is vanaf de zesde maand een prestatiebeurs. Vanaf dat moment is je aanvullende beurs in eerste instantie een lening die wordt kwijtgescholden als je binnen tien jaar je diploma (op ten minste hbo-niveau) behaalt.

Alle informatie vind je hier: http://duo.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/wat_is_studiefinanciering/aanvullende_beurs.asp