Hoe gaat het belgische onderwijsvorm precies?Bijvoorbeeld wat is MBO daar in belgie. En wat is HBO daar in belgie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het wordt heel mooi inzichtelijk gemaakt in de bron, maar omdat ik daar niet naar mag verwijzen kopieer ik een stukje:

Ze hebben allebei het basisonderwijs, daarna volgt in Belgie het secundair onderwijs:

Secundair onderwijs
Het secundair onderwijs kent drie opeenvolgende fasen of graden van twee leerjaren. In de eerste graad doorlopen de leerlingen een meer theoretische dan wel een meer praktische opleidingsvariant.
Vanaf de tweede graad wordt gekozen tussen vier vormen van secundair onderwijs: algemeen, beroeps, kunst en technisch. De derde graad leidt toe naar beroep of hoger onderwijs.

Algemeen secundair onderwijs
In het aso staat de algemene vorming centraal, waardoor de leerling wordt voorbereid op een vervolgstudie in het hoger onderwijs.

Beroepssecundair onderwijs. Het bso is een vooral praktische onderwijsvorm, waarin stages en praktijk tot meer dan de helft van het lessenrooster kunnen omvatten. De theoretische vakken worden vaak niet meer afzonderlijk aangeboden, maar in een projectgerichte benadering. Na de derde graad is er een veelheid van beroepsdomeinen: industrie, bouw, verkoop, zorg, land- en tuinbouw etc.

Kunstsecundair onderwijs. Het kso omvat een combinatie van algemene vakken, kunst-theoretische vakken en praktijk (bijvoorbeeld atelier of instrument). Er zijn drie studiegebieden: ballet, beeldende kunsten en podiumkunsten, waarbinnen telkens een aantal studierichtingen worden aangeboden.
Sommige studierichtingen in het kso zijn eerder theoretisch en bereiden voor op hoger (kunst-)onderwijs.

Technisch secundair onderwijs. Het tso kent drie types studierichtingen: meer theoretische opleidingen, voor verdere studie in het hoger onderwijs (bijvoorbeeld industriële wetenschappen, handel); meer praktijkgerichte opleidingen die voorbereiden voor onmiddellijke tewerkstelling (bijvoorbeeld houttechnieken, hotel), en opleidingen die zowel studeren als tewerkstelling mogelijk maken (bijvoorbeeld elektromechanica).
-------------------------------------
Universiteit
Het universitair onderwijs is wetenschappelijk. Wie de studie met goed gevolg afrondt, is gerechtigd een academische titel te dragen. Ook kan hij onder voorwaarden de studie voortzetten, waarbij een doctoraat in het vooruitzicht ligt.

Hogeschool
In Vlaanderen is een hogeschool iedere officiële instelling voor hoger onderwijs behalve de universiteiten. Een aantal van die instellingen is rechtstreeks beroepsgericht, maar dat is niet per definitie het geval.