Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je een vervolgstudie kiezen als je geen duidelijke goede of leuke vakken kunt aanwijzen en je verdwaald raakt in de vele onbekende studies?

Ik ga volgend jaar naar 5 vwo , profiel N&T/(N&G) en moet dus gaan nadenken over een vervolgopleiding. Het probleem is, dat ik ondanks verschillende tests niet echt interesses kan aanwijzen, dat ik in geen enkel vak echt uitblink (gemiddeld een zeven) en door al die honderden verschillende studies, door de bomen het bos niet meer kan zien.
Heeft iemand tips?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ps. mensen zeggen dus altijd kijk waar je wel en niet goed in bent en vraag het ook aan mensen die je goed kennen. Het probleem is dat ik zelf behoorlijk onzeker ben en niets kan bedenken waar ik echt goed in ben. En als ik het aan anderen vraag de goede punten niet echt bij elkaar kan passen en de slechte punten vaak dezelfde zijn, waar ik het niet echt altijd mee eens ben, omdat ze een soort van stereotype van mij lijken te vormen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je mag raden:
Begin niet aan een studie omdat je nu eenmaal je VWO-diploma hebt. Studeren is hard werken en als je niet gemotiveerd bent wordt het een drama.
Als je naar je schoolcarrière kijkt, ben je dan iemand die goed op discipline werkt (ik heb huiswerk dus ik maak het en zorg dat het af is en dat mijn werk van goede kwaliteit is) of moet een vak je echt interesseren voordat je ervoor werkt?
Bedenk eens of je het leuk zou vinden om een jaar te gaan werken, hier of in het buitenland. Daarmee vergroot je je levenservaring en wie weet verzin je iets wat je wel wilt studeren.
Weet je, al die mensen in je je klas die nu al zeggen te weten wat ze willen gaan studeren hebben geen flauw idee waaraan ze beginnen, hoor. 't Klinkt leuk hoor, rechten of medicijnen of Russisch of pabo, maar je hebt geen idee tot je het doet. En of het bij je past. Het is ook een lastige keuze.
Succes ermee!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Gelukkig heb je nog 2 jaar om na te denken. Ga opzoek naar wat je leuk vind en lees informatie over verschillende opleidingen. Misschien kunnen je ouders je ook tips geven, die weten vast wel een beetje wat je graag doet. Je kunt ook studiemarkten bezoeken.
Als je er echt nog niet uit ben als je examen hebt gedaan, kun je altijd nog een jaar gaan werken voordat je gaat studeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je mentor op school kan je misschien ook helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies je hoeft pas over een kleine twee jaar te beslissen, je kunt je erin verdiepen maar maak je nog niet druk.
Een vak kan pas leuk worden als je het leert kennen.
Het huiswerk hiervoor moet je zelf doen en begin daarom met een zelfonderzoek bijvoorbeeld:
123test.nl/profielkeuzetest-VWO (gratis).
4 richtingen: N&T - N&G - E&M - C&M.
Wanneer b.v. de uitslag een voorkeur naar Cultuur & Maatschappij wijst, ga je zelf verder op zoek naar de mogelijkheden op dat gebied.
Pas na een diepe oriëntatie waag je dan aan de professionele beroepskeuzetest aldaar. (hier wordt wel een vergoeding voor gevraagd).
Zolang je het zelf niet weet ga je gewoon ervoor waar de wijzers je naar toe leiden.
Gewoon beginnen en doen! Pas als je meer van een vak weet in de loop van de studie, kunnen de interesse en motivatie aangewakkerd worden.

Intussen kan het best zijn dat je ontdekt (waar je eerst geen idee van had), dat er iets op je pad komt wat je boeiender zou kunnen vinden.
Maak in ieder geval af, waar je aan bent begonnen.
Bij een nieuwe bezigheid of andere richting zul je merken dat veel van de vorige opleiding van nut en gemak zal blijken. Niets is voor niets geweest; eerder heb je een voorsprong op medestudenten.

Wat ik bedoel, kort voorbeeld:

Luc gaat naar de Havo, is intelligent met concentratieproblemen. Huiswerk laatste moment. Slaagt met gemiddeld 7.
Vader reclame-ontwerper en heeft vroeger wel eens in een bandje gespeeld. Leert hem gitaar-tokkelen.
Luc weet het allemaal niet. Is goed met taal. Gaat maar naar de vertaalacademie.

Na het eerste jaar toch een besluit om naar de kunstacademie te gaan. Richting leraar beeldende kunst. Hij krijgt met zijn afstudeerproject de hoogste punten met zijn levensgroot heavy-metal figuur in keramiek. Is bijzonder in portret-tekenen.
Met stage-lesgeven ontdekt hij ongemotiveerde leerlingen en besluit daardoor nooit geen leraar te willen worden.

Zijn werk komt iemand onder ogen en biedt aan het vak
van orthopedisch schoenmaker te leren bij hem. Dit gaat hem zo goed af dat hij nu al de allermoeilijkste klusjes kan doen zonder begeleiding.
Intussen heeft hij nog een cursus sound education gevolgd; speelt in een heavy- (soms black) metal groepje op een 8 snarige gitaar en schrijft de muziek zelf.
Nu wilt hij gitaarbouwer worden omdat alles met wat hij heeft gedaan daarbij kan gebruiken.
Er is zelfs een vioolbouwer die interesse in hem heeft.
Mijn advies; schoenmaker blijf bij je leest. Muziek hobby!

Zo zie je maar, alleen door te doen kom je meer te weten.
Durf in het avontuur van het leven te stappen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing