Hoe moet je een vervolgstudie kiezen als je geen duidelijke goede of leuke vakken kunt aanwijzen en je verdwaald raakt in de vele onbekende studies?
Ik ga volgend jaar naar 5 vwo , profiel N&T/(N&G) en moet dus gaan nadenken over een vervolgopleiding. Het probleem is, dat ik ondanks verschillende tests niet echt interesses kan aanwijzen, dat ik in geen enkel vak echt uitblink (gemiddeld een zeven) en door al die honderden verschillende studies, door de bomen het bos niet meer kan zien.
Heeft iemand tips?
Toegevoegd na 14 minuten:
Ps. mensen zeggen dus altijd kijk waar je wel en niet goed in bent en vraag het ook aan mensen die je goed kennen. Het probleem is dat ik zelf behoorlijk onzeker ben en niets kan bedenken waar ik echt goed in ben. En als ik het aan anderen vraag de goede punten niet echt bij elkaar kan passen en de slechte punten vaak dezelfde zijn, waar ik het niet echt altijd mee eens ben, omdat ze een soort van stereotype van mij lijken te vormen.
Begin niet aan een studie omdat je nu eenmaal je VWO-diploma hebt. Studeren is hard werken en als je niet gemotiveerd bent wordt het een drama.
Als je naar je schoolcarrière kijkt, ben je dan iemand die goed op discipline werkt (ik heb huiswerk dus ik maak het en zorg dat het af is en dat mijn werk van goede kwaliteit is) of moet een vak je echt interesseren voordat je ervoor werkt?
Bedenk eens of je het leuk zou vinden om een jaar te gaan werken, hier of in het buitenland. Daarmee vergroot je je levenservaring en wie weet verzin je iets wat je wel wilt studeren.
Weet je, al die mensen in je je klas die nu al zeggen te weten wat ze willen gaan studeren hebben geen flauw idee waaraan ze beginnen, hoor. 't Klinkt leuk hoor, rechten of medicijnen of Russisch of pabo, maar je hebt geen idee tot je het doet. En of het bij je past. Het is ook een lastige keuze.
Succes ermee!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.