Als ik in vlaandere op ASO 5 ben, mag ik dan naar VWO 5 in nederland gaan?

Ik woon in vlanderen en ga in nederland verhuizen. Maar ik weet niet of ik mijn schooljaren in nederland overnieuw moet doen of gewoon verder mag gaan. Please Help.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

WIKI zegt:

"Voor leerlingen met een buitenlandse basisschool en leerlingen zonder CITO-score moet er overlegd worden met de school."

Vervolgens wordt op Wiki gezegd dat VWO en ASO vergelijkbaar zijn, maar in Belgie volgt 40% ASO, tegenover 20% VWO in Nederland. Dus ofwel Belgische leerlingen zijn significant beter op school ofwel het niveau op ASO is lager dan op VWO.

Ik weet wel dat leerlingen in 5 VWO doorgaans in staat zijn Vlaanderen en Nederland correct te spellen. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb op andere sites gezien dat het niveau ASO hoger dan VWO is en daarom wou ik ook naar VWO gaan. Zodat ze me gewoon makkelijk in nemen. Ik wil gewoon zeker zijn dat ze me daar zullen nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je die sites dan geven in je vraag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad wel wat vreemd als er in Belgie 2x zoveel kinderen gaan naar een opleidingsnivo wat hoger ligt.
Computoon
11 jaar geleden
Volgens mij zit het toch iets anders in elkaar, als ik verschillende sites bekijk. 'ASO' is een verzamelnaam voor algemeen vormend onderwijs, op verschillende niveaus. Dat hebben wij ook; VMBO-T, HAVO en VWO. In 2009 zat ruim 53 procent van de leerlingen op het vmbo, tegenover 24 procent op de havo en 22 procent op het vwo (de resterende 1% zal dan wel andersoortig onderwijs gevolgd hebben) maar we gaan steeds meer naar de verhouding 50%-50% tussen VMBO enerzijds en HAVO/VWO anderzijds. Dus nee... je kunt niet stellen dat Belgische leerlingen significant bezig zijn. Dat ze beter spellen, is zeker waar (over het algemeen genomen) maar dat heeft er zeer waarschijnlijk mee van doen dat het onderwijs daar er meer aandacht aan besteed. Nederlandse leerlingen lijken beter te zijn in 'mondeling taalgebruik' maar dan op een zodanige wijze dat dit in verschillende buitenlanden negatief opvalt ('de grote bek').
Computoon
11 jaar geleden
dat krijg je van dat Nederlandse onderwijs:
bezig = beter
aandacht aan besteed = aandacht aan besteedt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die ene procent zit op het praktijkonderwijs of gewoon een soort dagopvang.