Welke tegemoetkoming kun je krijgen als je gaat studeren op je 17e?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/financiele-tegemoetkoming-kind-17-jaar.107547

Antwoorden (2)

Je hebt, als je op tijd aanvraagt, recht op studiefinanciering vanaf het moment dat je met je opleiding begint. Ben je jonger dan 18 jaar? Dan heb je recht op studiefinanciering vanaf de eerste dag van het kwartaal volgend op de begindatum van je opleiding.
Ben je bijvoorbeeld 17 jaar en begin je op 1 september met je opleiding, dan krijg je recht op studiefinanciering vanaf 1 oktober.

Alle informatie vind je hier: http://duo.nl/Images/8395_tcm7-13520.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is jammer dat u niet vermeldt welke studie u gaat volgen. Is dit een WO/HBO studie of een MBO-studie? Dit gegeven is wezenlijk voor de beantwoording van uw vraag. Een aantal mogelijke antwoorden op uw vraag volgen hieronder. Inclusief de bronvermelding.
=====================================

STUDIE MBO.
Uw ouders komen voor schooljaar 2012-2013 in aanmerking voor de tegemoetkoming ouders als u in het middelbaar beroepsonderwijs, vavo of particulier voortgezet onderwijs een opleiding volgt en op 1 juli 2012 jonger bent dan 18 jaar.
De tegemoetkoming ouders bestaat uit twee delen:
de tegemoetkoming schoolkosten
de tegemoetkoming les- of cursusgeld

Zie: http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegouders/tegemoetkoming_ouders.asp
Zie: http://www.ib-groep.nl/studiepunt/wtos/S01_algemeen.asp

----------------------------------------------------------------
Naar hbo of universiteit?
Gaat uw kind in het schooljaar 2012-2013 studeren aan hbo of universiteit, dan kan hij of zij studiefinanciering krijgen vanaf 1 oktober 2012. U kunt voor de periode van 1 augustus tot 1 oktober een tegemoetkoming aanvragen door op de aanvraag de nieuwe opleiding van uw kind te vermelden. Voorwaarde is wel dat u voor dit kind in het schooljaar 2011-2012 een tegemoetkoming hebt ontvangen én dat dit kind op 1 juli 2012 jonger is dan 18 jaar.
http://duo.nl/particulieren/studiefinanciering/tegouders/aanvragen/aanvragen_2012_2013.asp

---------------------------------------------------------------
LES of CURSUSGELD MBO
Moet uw kind les- of cursusgeld betalen voor het schooljaar 2012-2013? En is uw kind 18 jaar geworden in de periode van 2 juli 2012 tot en met 1 aug. 2012? Dan kunt u een tegemoetkoming in het les- of cursusgeld voor uw kind aanvragen. Uw kind moet les- of cursusgeld betalen als het op 1 aug. 2012 18 jaar of ouder is en een voltijdopleiding volgt in het mbo of het vavo (voortg. alg. volwassen ond.)

Als u een tegemoetkoming in het lesgeld krijgt toegekend, dan betaalt DUO hiermee het lesgeld. Voor het schooljaar 2012-2013 is het lesgeld € 1.065

Cursusgeld
Volgt uw kind onderwijs aan een aangewezen opleiding waarvoor instellingscursusgeld is verschuldigd én is uw kind op 1 augustus 2012 16 jaar of ouder? Dan wordt de tegemoetkoming in het cursusgeld rechtstreeks aan u uitbetaald. De vergoeding voor het cursusgeld bedraagt maximaal € 1.065,-.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegouders/uitzonderingen/les_of_cursusgeld.asp
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt, ik vind alleen dat je niet gaat studeren als je het over een MBO opleiding hebt. Er zijn zelfs mensen die studeren alleen iets vinden voor de universiteit.