Hoeveel vakken moeten in je rooster kunnen?

Zo zit het namelijk: 9 vakken is verplicht om minimaal te hebben.
8 zijn vastgesteld (of keuze uit 2) en 1 is het zogenaamde ''extra'' vak. Maar wel verplicht.
Ik heb 10 vakken. Een paar dagen geleden heb ik een mailtje van mijn mentor gekregen dat het bij de meeste mensen (onder wie bij mij) niet gelukt is om 10 vakken in te roosteren. Dat betekend dus dat ik een van beide vakken moet laten vallen.
De boeken van beide vakken heb ik al in huis gehaald en geen van beide vakken wil ik ook laten vallen, omdat ik ze daarvoor te leuk en nuttig vind.
Staat er ergens in de wet (naast de 1000 uren plicht) dat school de leerlingen minimaal x aantal vakken MAG laten volgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je MAG er zo veel als je wil, maar de school moet het wel ingeroosterd krijgen. Als je een vak wilt doen dat niet in je rooster past, kun je de lessen niet volgen, dus jammer maar helaas. Je zult er dus eentje moeten laten vallen.
De school kan niet anders, want ze moeten in de eerste plaats zorgen dat iedereen zijn verplichte 9 vakken kan volgen.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk staat er in je schoolgids dat een extra vak vaak wel kan maar dat het afhankelijk is van het rooster.

Je kunt natuurlijk wel vragen of je die twee vakken om en om mag volgen als dat wel in het rooster past. Dus bijv de ene week vak A en de andere week vak B of op maandag vak A en op donderdag vak B.

Scholen zijn niet verplicht een extra vak aan te bieden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens snap ik je 9 is verplicht niet, volgens mij is dat al 1 vak meer dan verplicht is. Op de school van mijn zoon moet ieder kind ook 1 vak meer nemen dat is wel verplicht maar niet nodig voor je examen. School zegt dan ook dat niet elk vak genomen kan worden. Ook KAN het zelfs zo zijn dat een keuzevak niet genomen kan worden als er maar heel weinig kinderen dat vak kiezen.

Twee vakken meer is een heel ander verhaal en dan heb je natuurlijk nog minder recht op klagen, maar zoals ik al zei: misschien kun je ze allebei proberen als je veel aan zelfstudie doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee want die vakken zijn ECHT verplicht en nooit een probleem in het schoolrooster.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9 vakken zijn echt verplicht, waarvan van 1 een random vak gekozen mag worden. Ik heb daarbovenop nog 1 ander vak.
Mijn ouders hebben wel al 4 jaar lang elk jaar 40 euro betaald om een extra vak (10e) te laten volgen, dit was verplicht vanuit school.
Maar ik kan niet vanuit de 5e ineens een heel jaar inhalen van een ander vak en ik wil mijn 10e vak ook niet laten vallen, dan kom ik in uren problemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste hoeft toch niet, gewoon kijken of je beide vakken kan volgen als ze gelijkertijd worden gegeven, de ene week vak A en de andere week vak B en aantekeningen overnemen van klasgenoten. Je hebt het nu over een specifieke school en daar kunnen wij landelijk niets over zeggen. School moet aan de landelijke regels voldoen.