Wat voor een basiskennis (wiskunde) moet men hebben om de MBO opleiding 'Apothekers-assistent', 'Allround laborant' of 'Analist' te kunnen volgen?

Beste mensen,

ik ben een 23-jarige Belgische jongeman uit Antwerpen. Ik ben van plan om binnenkort naar Amsterdam te verhuizen omdat mijn vriendin daar woont...

In juni 2009 heb ik mijn diploma Secundair Onderwijs (in Nederland noemt men dit het Voorgezet Onderwijs) behaald via de avondschool. Ik heb er de opleiding "Kantooradministratie & gegevensbeheer" afgerond.

In september 2009 ging ik voor de eerste keer een stap zetten in het hoger onderwijs maar net een week voor de start van het schooljaar heb ik een ernstige nekfractuur opgelopen tijdens het voetballen waardoor ik heel lang heb moeten revalideren (ondertussen ben ik zo goed als genezen).

De reden waarom ik contact opneem met jullie is dat ik volgend schooljaar zeer graag één van de volgende de BBL-opleidingen wil volgen:

- Apothekers-Assistent
- Allround laborant
- Laboratorium Analist

Het zijn alle 3 MBO opleiding voor alle duidelijkheid...

Ik had willen vragen wat mijn slaagkansen zoal zijn omdat er in de opleiding die ik hier in België heb genoten weinig tot geen wiskunde aan bod kwam en vroeg mij ernstig af wat het niveau van de wiskunde zou zijn die aan bod komen in deze opleiding?

Kan iemand die weinig tot geen wiskunde heeft gehad in het voorgezet onderwijs alsnog starten met één van deze opleiding en erin slagen? Hopelijk krijg ik wat meer te lezen over dit want ik ontzettend graag één van deze opleidingen volgen...

Vriendelijke groeten

Toegevoegd na 1 minuut:
Allle mogelijke tips & adviezen zijn welkom...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Apothekers assistent kan wel zonder wiskunde. Je moet wel een rekentoets maken (hoofdrekenen).
Laborant en analist lijkt me wel handig als je wiskunde hebt gehad. Wordt ook wel aangeraden. Laborant is trouwens niveau 3 en de andere 2 niveau 4, dus laborant lijkt me zo wie zo wel makkelijker te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben apothekers assistente en heb 8 jaar geleden de opleiding gevolgt zonder ooit examen in wiskunde gedaan te hebben. Voorheen zat er redelijk wat bereiden in. En daarvoor is het wel handig als je scheikunde hebt gehad. En een beetje kan rekenen. Maar tegenwoordig is het bereid aspect heel erg weinig. Ik heb de opleiding toen in Eindhoven gedaan op het ROC en dan de dag opleiding van 3 jaar.