Hoe groot percentage vmbo leerlingen blijft op havo

Ik ben vorig jaar geslaags op vmbo, en ben toen over gegaan naar 4 havo, want ik wou mijn havo diploma halen. En nu ben ik dit jaar met mooie cijfers over gegaan naar havo 5. Maar ik hoorde van leraren dat dat knap van mij is omdat maar 25 % van de vmbo leerlingen toch nog doorgaan naar 5 havo.

Dit lijkt mij heel sterk, maar het klopt wel als ik de mensen om mij heen hoor. Is het alleen op mijn school zo dat 75 % van de leerlingen die van vmbo naar havo zijn gegaan (na hun diploma) niet overgaan naar havo 5?
Als iemand percentages weet zou dat heel leuk zijn.

Bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes,

Matthijs

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag. De overstap van Vmbo naar Havo blijkt vaak toch lastig inderdaad. De exacte cijfers weet ik niet, maar ook in mijn omgeving falen veel Vmbo'ers op het Havo. Is het niet van 4 naar 5 Havo, dan is het wel bij het eindexamen Havo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastig antwoord op te geven want heel veel scholen ontmoedigen de overstap van vmboT naar Havo en dus gaan soms alleen de allerbesten naar de Havo (kinderen die sowieso de havo hadden kunnen doen) en soms gaan er veel meer kinderen over. Dat ligt aan het beleid van de school en daarom kun je niet zomaar alle scholen vergelijken. Een school met mavo-havo-vwo heeft weer een heel ander beleid dan een school met havo-vwo die kinderen van een heel andere vmboT moet aannemen.

Antwoorden (2)

Na mijn reactie ben ik gaan zoeken en het viel wel mee: het is 1 op de 4 die strandt. Ik denk dus dat ze op jouw school niet echt selecteren en dat ze teveel kinderen door laten gaan naar Havo die daar niet echt horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overstap VMBO-t naar HAVO is heel lastig.
Alleen al de toelatingseisen zijn relatief zwaar. De HAVO's geven aan dat dit komt doordat de manier van lesgeven op de HAVO anders is, de werkdruk hoger, de lesstof abstracter en alles veel sneller gaat. Op de VMBO wordt meer 'voorgekauwd' en is er veel minder huiswerk. Ook heerst er in veel HAVO's dan ook een beleid dat doorstromende leerlingen niet mogen doubleren. Als zij in groep 4 blijven zitten mogen ze niet verder gaan op de HAVO. Dit strookt met het gelijkheidsbeginsel, want havisten die blijven zitten in 4 mogen wél verder. Hier wordt dus nu door de Kamer over gediscussieerd, hier wil men vanaf.
Mijn zoon heeft net zoals jij, vorig jaar de overstap gemaakt naar HAVO 4 vanuit het VMBO-t. Vlak voor het Kerstrapport werd ik door zijn mentor opgebeld. Hij wilde alleen even laten weten dat hij erg veel bewondering voor onze zoon had omdat ' hij het zo goed deed'. Dit scheen toch iets te zijn wat niet vaak voorkwam. De meeste doorstromers hadden erg veel moeite met de druk en de snelheid en de meer theorie die er bij kwam kijken.
als ik nu op het magister kijk, heeft hij nog steeds geen onvoldoende en zal hij dus wel overgaan. Hier hebben we namelijk pas op de 13e vakantie, hj zit nu nog volop in zijn proefwerkperiode. Voor een uitgebreid overzicht en percentage cijfers; kijk eens bij mijn bron, erg uitgebreid en afkomstig uit cijfers van vorig jaar.

Toegevoegd na 24 minuten:
Op deze site staat bij art.1.4 een percentagelijst van in-door- en uitstroom op het HAVO van gl'ers en tl'ers.
http://cinop.brengtlerentotleven.nl/downloads/publicaties/AOO436.pdf

Zijn wel cijfers uit 2007 dus het zal nu met de zwaardere eisen 'hoger onderwijs' (is nu nog net een overgangsfase, wordt volgend jaar dus moeilijker) wel nog lastiger worden.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je link werkt bij mij niet, bij jou wel?
amc
11 jaar geleden
Nee, je hebt gelijk. 'Page not found' krijg ik te zien. Heel gek, gisteren heb ik nl. nog gecheckt en toen werkte hij wel. Gelukkig werkt de link bij mijn bron wel en hierop zijn in hoofdstuk 2; art. 2.3 de cijfers over instroom, doorstroom, uitstroom en bestemming wel na te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de vraag is een percentage en nu verwijs je dus voor DAT antwoord naar een link die het niet doet. Kom je nu op een ander percentage dan ik of niet?
amc
11 jaar geleden
Bij mijn bron staat;
Driekwart v.d.voormalige VMBO'ers verlaat het HAVO met een diploma.Daarmee blijven ze duidelijk achter bij de reguliere havisten. Van deze groep behaalt 90 % het diploma.
Bijna 1 op de 4 vmbo'ers verlaat het havo zonder diploma. Dit aantal ligt aanzienlijk hoger dan van de reguliere havisten.(ruim 1 op 10)
Het differentiële overgangsbeleid van havo 4 naar havo 5 van veel scholen verklaart voor een belangrijk deel het verschil in studiesucces van beide groepen. In feite is dit ook jouw percentage, dus de vraagsteller heeft een duidelijker antwoord hiermee, daar 2 verschillende bronnen dit aangeven. Zelf ben ik wel benieuwd in hoeverre dat voor dit en vooral het volgende jaar nog zal gelden met die vernieuwde cijfers/eisen. Ze zullen het wel moeilijker krijgen. Mijn zoon merkt dit nu al bij de reguliere havisten.
Er blijven er veel zitten in zijn klas. Hij gelukkig niet want zijn school heeft ook het 'niet doubleren beleid' voor instromers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het zijn geen twee verschillende bronnen want mijn bron verwijst naar jouw bron ;-)