Kan een middelbare school weigeren je diploma te overhandigen als nog niet alle rekeningen betaalt zijn?

Dit naar aanleiding van een vriendin waarvan haar ouders nog niet alle rekeningen betaalt heeft aan school.

Toegevoegd na 2 minuten:
de rekening was wel betaald maar niet bij de school is aangekomen, tevens werd deze regeling pas aangekondigd toen er een nieuwe vestigingsdirecteur aangesteld werd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat voor rekening?

Het beste antwoord

Nee.

Er bestaat een opschortingsrecht van prestatie wanneer wederpartij wanprestatie levert (bv een telefoonaanbieder die de lijn afsluit als rekeningen niet betaald worden) maar daarvoor bestaat wel een vereiste van connexiteit. Dat betekent dat er voldoende samenhang moet bestaan tussen de verbintenissen. Daar is in dit geval geen sprake van: de twee zaken staan volstrekt los van elkaar en bovendien is de school, omdat het gaat om een officieel van overheidswege ingesteld diploma, onder alle omstandigheden verplicht het diploma uit te reiken als aan de door de wet gestelde eisen voldaan is.

Iets anders zou het zijn wanneer, ik noem maar een voorbeeld, de bijdrage voor een computerruimte niet betaald wordt. In zo'n geval mag de school de toegang tot de computerruimte ontzeggen.

Indien de vestigingsdirecteur niet heel snel over de brug komt met dat diploma, moet je het Juridisch Loket (officiële instantie vanuit de overheid voor rechtsbijstand aan burgers; ik maak hier geen reclame) inschakelen. Daar kan je vriendin gratis terecht voor juridisch advies en indien nodig kunnen ze je doorverwijzen naar een advocaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank U Wel voor uw antwoord hier heeft ze veel aan gehad.