Hoi ik ga dit jaar naar havo 5 ik heb havo 4 makkelijk afgesloten en mijn vraag is of het mogelijk is om voor een staatsexamen voor vwo tegaan ?

Ik bedoel dus havo 5 overslaan en vwo 5&6 in eenjaar thuis zelfstandig ik ben 19 jr of is dat onmogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5 en 6 VWO in 1 jaar? Dat lijkt me echt niet mogelijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als 19-jarige pas HAVO 4 afsluiten o_O, hoe kan dat dan? ik had VWO 4 afgesloten toen ik 15 was, zonder jaren over te slaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Mic: langdurige ziekte, of andere omstandigheden die tot een tijdje terug tegenzaten, maar wat nu beter gaat? Kan van alles zijn, maar onmogelijk is het zeker niet. Ook die 5 en 6 in één jaar niet, hoewel het zeker pittig is.

Antwoorden (4)

Dit soort dingen moet je op school bespreken. Je kunt bij een particuliere instelling (bijv Luzac) 5 en 6VWO in 1 doen maar om dat allemaal zelf te doen lijkt me nogal wat en vrij onlogisch in jouw situatie. Dat is meer iets als je strandt in vwo5.

Mijn advies: bespreek op school wat de mogelijkheden zijn, mijn advies: probeer nu alsnog naar vwo5 te gaan na de vakantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ouder bent dan 18 jaar, kan je altijd staatsexamen doen.
Dus ja, dat kan.

Verder is het dan zorgen dat je de lesstof kent, en dat kan natuurlijk op verschillende manieren: speciale scholen, thuis studie, volwassen onderwijs , overleggen met school. Noem maar op.

Maar het staatsexamen kan je gewoon doen. Komend jaar al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan niet zomaar 4VWO overslaan als je dat wilt, dan zou je op zijn minst eerst je havo diploma moeten halen. in de 4de krijg je namelijk ook al pta's die al mee tellen. en om 5 en 6 vwo in een jaar te gaan doen lijkt me niet te doen aangezien je ook nog 5 havo wilt overslaan. volgens mij kan je wel (vroeger wel in iedergeval) van 5 havo naar 6 vwo als ik het goed heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van 5 havo kun je ABSOLUUT niet naar 6 VWO, dan mis je allemaal afgeronde examenzaken uit 5 VWO. Dit heeft ook nooit gekund.
Het grote verschil tussen HAVO en VWO is het feit dat er veel dieper op de leerstof wordt ingegaan. Je moet echt in staat zijn zelfstandig te plannen, werken en zelf meer oplossingen te zoeken. Bij VWO wordt meer analytisch denkwerk van je verwacht. Je moet dus oorzaken en gevolg zelf kunnen inzien ipv. dat het je voorgekauwd wordt. Als je hier goed in denkt te zijn en (nog)veel meer tijd aan je huiswerk wilt besteden, moet je ervoor gaan.
Besef wel dat het ook een inhaalslag wordt van dingen die je op de HAVO gemist hebt. Ik zou als ik jou was eens in overleg gaan met jouw mentor. Deze kan jou beter voorlichten omdat hij jouw instelling/cijfers/vaardigheden enz. beter kent dan ik. Vergeet niet dat de eisen strenger geworden zijn en dat je op VWO nog strengere criteria hebt mbt het slagen.
amc