Moet je een speciale opleiding volgen om een sportschool te beginnen?

Is er een opleiding die je moet volgen om een eigen sportschool te beginnen? Ik denk er op dit moment namelijk erg aan want het lijkt me erg leuk om later als ik ouder ben een eigen sportschool te beginnen, ik zit nu nog op school en binnenkort dan moet ik de keuze maken welk profiel ik kies. Ik kan nu dus ook de vakken nemen die horen bij die opleiding die je eventueel zou moeten volgen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je wel bepaalde vergunningen nodig, waar voorwaarden aan zijn verbonden.

Op de onderstaande websites vind je meer informatie. De websites spreken elkaar helaas tegen over het verplicht zijn van de opleiding:

Op http://www.nationaleberoepengids.nl/Manager_Sportcentrum:

"Beroepsprofiel manager Sportcentrum

Als Sportcentrummanager ben je verantwoordelijk voor het draaiende houden van een sportcentrum. Dat wil niet zo zeer zeggen de dagelijkse werkzaamheden op de werkvloer, maar meer op het gebied van bedrijfsvoering en organisatie.

Een Manager Sportcentrum houdt zich bezig met financiën, personeel en aansturing, marketing en alles wat er verder komt kijken bij het runnen van een bedrijf. Voor sommige taken zul je personeel aannemen zodat jij je meer op andere zaken kunt storten. Zo kun je bijvoorbeeld de administratie uitbesteden of iemand aannemen die meer weet van marketing.

Afhankelijk van hoe groot de sportschool is heb je een diversiteit aan medewerkers onder je en mogelijk heb je een bestuur waarmee je de belangrijke keuzes overlegt.

Opleidingen tot manager Sportcentrum

De opleiding die je moet volgen als je Sportcentrummanager wilt worden is op HBO niveau. Je kunt bijvoorbeeld gaan voor een studie als Manager Sport, Fitness en Leisure dan wel Commerciële Sporteconomie of Sport, Management en Ondernemen.

Deze opleidingen bereiden de student voor op een functie in het middenkader of hoger kader van de sportwereld."

Op http://www.nationaleberoepengids.nl/Eigenaar_Healthclub:

"Beroepsprofiel eigenaar Healthclub

Een Eigenaar Healthclub is iemand die, de naam zegt het al, eigenaar is van een healthclub (sportschool). Hij is verantwoordelijk voor het draaiende houden van een sportcentrum, met name op het gebied van organisatie en bedrijfsvoering.

(...)

Opleidingen tot eigenaar Healthclub

Om eigenaar van een sportschool te worden, hoef je niet per sé een bepaalde opleiding te volgen. Een HBO-studie als Sport, Fitness en Leisure, Commerciële Sporteconomie, Management en Ondernemen of Bedrijfskunde ligt echter voor de hand.

In een sportopleiding leer je natuurlijk alles over sport. Vaak krijg je ook managementvakken. In een HBO- of WO-studie leer je iets over alle aspecten van een bedrijf, zoals de boekhouding, marketing en HR. Je krijgt dus inzicht in alle ‘onderdelen’ van een bedrijf."
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thx voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Omdat je een eigen bedrijf wil starten is het altijd het verstandigst om je profiel te richten op economie. Het meest voor de hand liggende profiel is dus E&M, maar een ander profiel waar je als keuzevak economie of Management en Ondernemen (als dat op jou gegeven wordt) is natuurlijk ook goed. Voor de richting die jij op wil is het in ieder geval verstandig om (1 van ) deze vakken in je profiel te hebben. Verder zijn er een hoop opleidingen waarmee je deze kant op kan, en gelukkig heb jij nog zat tijd om je daar in te verdiepen ;)

Bedenk wel dat een sportschool bezitten anders is dan werken in een sportschool! Verdiep je goed in wat voor vaardigheden je moet bezitten. Een eigen bedrijf hebben (dus ook een sportschool) is voor het grootste deel boekhouding en niet alleen maar bezig zijn met sport.