Kan je examen doen in een vak dat je niet volgt?

Ik ga naar de HAVO (van VMBO-4 naar HAVO-4), en ik wil aan het einde van de HAVO eindexamen doen in het vak Russisch. Helaas biedt 'mijn' Havo dat vak niet aan. Maar zou ik wel eindexamen kunnen doen in dat vak, zelfs als ik het niet gevolgd heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je kunt staatsexamen aanvragen, hoewel ik niet zeker weet of dat bestaat in Nederland. Hoewel: als er scholen zijn die dit geven, zullen er allicht ook examens in afgenomen worden. Als je via school examen doet, bestaat dit uit een schoolexamen en een staatsexamen. Een staatsexamen kun je ook aanvragen los van je school, en ook los van het niveau dat je volgt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Informatie over staatsexamens:http://duo.nl/particulieren/examens/Staatsexamens/s10_aanmelden_staatsexamen.asp

En je kunt inderdaad gewoon Russisch doen op havo-niveau, excuses-moi: http://duo.nl/Images/Russische_taal_2012_havo_eind_nov_tcm7-26388.pdf

Je moet dan alleen natuurlijk wél - omdat je het vak niet volgt op school - zorgen dat je op een andere manier de inhoud van het vak goed beheerst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Deze informatie heb ik zelf niet kunnen vinden, dus bedankt voor het zoeken. Weet ik in ieder geval wat ik moet doen om eindexamen te kunnen doen in het vak Russisch