Ik ben op zoek naar moderne propaganda, waar kan ik dit vinden?

Voor een schoolopdracht moet ik een hoofdstuk uit ons maatschappijwetenschappen boek toelichten met een voorbeeld uit de media. Nu is mijn onderwerp propaganda maar ik vind het erg moeilijk moderne propaganda te vinden, bestaat dit nog wel? Nu is mijn vraag of jullie mij kunnen helpen met het vinden van een filmpje/krantenartikel wat moderne propaganda bevat uit de media. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Antwoorden (5)

De kranten staan er vol mee.... Denk b.v. aan de "propaganda" dat Irak massavernietigingswapens zou hebben.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je joun antwoord wat verder toelichten? in welk opzicht is dat propaganda dan? voor zover ik weet draait propaganda om een maatschappelijk belang en word het vaak van 1 kant bekeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Propaganda is het beïnvloeden van de publieke opinie om aanhangers te winnen voor bepaalde opvattingen of standpunten. (wikipedia) Dit betekent, dat wanneer jij (als belangrijk land of persoon) een ander land of persoon negatief in beeld brengt, dit propaganda is omdat je op deze manier aanhangers wilt krijgen voor jouw doel. Het doel in Irak: de goedkeuring van de bevolking (wereld) om een oorlog te rechtvaardigen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusje. De wereld van vandaag, en dus ook de media van vandaag, zit vol met propaganda.
Nu het kabinet gevallen is, staat de media er weer bol van. Veel partijen voeren propaganda...
Hun ideeën zijn lang niet altijd te verwezenlijken en bovendien klopt lang niet alles van wat hun als 'feiten' over de maatschappij beweren...

Moderne propaganda vind je trouwens ook veel in het buitenland waar een monarch (=alleen heerser) aan de macht is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Naar aanleiding van je reactie op Savana: Propaganda hoeft helemaal niet maatschappelijk te zijn. Wikipedia omschrijft het begrip wel mooi vind ik: 'Propaganda is het beïnvloeden van de publieke opinie om aanhangers te winnen voor bepaalde opvattingen of standpunten. Het omvat alle activiteiten waarmee mensen proberen anderen over te halen om hen te steunen' http://nl.wikipedia.org/wiki/Propaganda_%28communicatie%29

De negatieve klank en de associatie met woorden als 'leugenachtig' en 'eenzijdigheid' kreeg het pas voornamelijk door de tweede wereldoorlog en de nazipropaganda. Eerlijke propaganda bestaat ook gewoon. Misschien is het raadzaam het artikel van wikipedia te lezen zodat je misschien beter weet wat het precies inhoud in de basis (en niet alleen wanneer het fout gaat/in extreme vormen). Daarna is het wellicht makkelijker voor je om hedendaagse propaganda te herkennen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een viral is een moderne vorm van propaganda.

Ik kreeg eens een viral van de SP. Ik moest mijn naam intikken, en toen kwam er een filmpje. Met op een spandoek mijn naam. De SP gaf mij daarmee aandacht en dat voelt prettig aan. Deze viral werd daarom naar honderdduizenden Nederlanders doorgestuurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een werkstuk over moderne propaganda moet maken, moet je eerst definieren wat je (of men) eronder verstaat. Propaganda heeft een negatieve bijklank, dus ik weet niet of je de uitingen van de Nederlandse politieke partijen zomaar propaganda kunt noemen. Sommige uitingen van sommige partijen misschien wel. Tijdens de koude oorlog was er volop propaganda van beide partijen en ook in de diverse conflicten in het Midden Oosten speelt propaganda een grote rol. Beide partijen willen de wereldopinie in hun voordeel sturen, zodat ze daar voordeel mee kunnen hebben. Een bekend gezegde is dat "in een oorlog is de eerste die sneuvelt, de waarheid"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de Nos bijvoorbeeld, nu.nl en al die mainstream nieuws zenders eigenlijk