Hoe lang kan ik gebruik maken van een ov chipkaart en studiefinanciering?

Hallo,
Ik studeer momenteel op niveau 4 van het mbo.
Ik zit nu in mijn 2e jaar en dit jaar wordt ik 18, de opleiding duurt hierna dus nog 1 jaar. Mijn vraag is, hoe lang kan je gebruik maken van een ov. Is daar een max aantal jaar voor vastgesteld? Ik wil hierna namelijk naar het hbo en daarvoor heb ik mijn ov echt nodig nu kan ik gewoon op de fiets naar school toe. En hoe zit het met studiefinanciering? Is dat ook voor een x aantal jaar?
Graag een volledige uitleg als dat kan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Op 25 mei 2012 heeft het kabinet het zogenaamde Kunduz of Lenteakkoord gepresenteerd. De Tweede Kamer moet de voorstellen uit dat Lenteakkoord nog goedkeuren. Wat de precieze gevolgen zullen zijn voor het wetsvoorstel ‘Studeren is investeren’, is op dit moment (3 juni 2012) nog onduidelijk.

Het voorstel is het recht op het studentenreisproduct voor studenten per 1 september 2012 met TWEE jaar in te korten. Het maximale recht wordt daarmee teruggebracht van ‘nominale studieduur plus drie jaar’ naar ‘nominale studieduur plus één jaar’. Voorbeeld: voor een wo-bachelor en master samen (meestal vier jaar) bestaat straks vijf jaar (4 + 1 jaar) in plaats van zeven jaar recht op een studentenreisproduct. Als er een driejarige MBO-studie is geweest met studiefinanciering resteert dus slechts 2 jaar HBO-studie mét studentenreisproduct (OV-kaart)
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je op het mbo studiefinanciering en ov krijgt, dan heb je er op het hbo ook nog gewoon 4 jaar recht op. Dus je kan gewoon ov blijven gebruiken. Als je het na wilt vragen kan je ook altijd Duo bellen, dan weet je het helemaal 100% zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Toch maar de IB-DUO groep bellen. Die zullen het anders vertellen. Zie mijn antwoord hieronder.
Samenvatting: zo lang je recht hebt op studiefinanciering heb je ook recht op de studenten ov-chipkaart.

"Als/zolang je recht hebt op studiefinanciering, mag je met het studentenreisproduct gratis of met korting reizen in het openbaar vervoer in heel Nederland."

"Het studentenreisproduct is een persoonsgebonden abonnement. Het wordt in digitale vorm verstrekt en kan alleen gebruikt worden als het op een OV-chipkaart is geladen. Persoonsgebonden abonnementen kunnen alleen op een persoonlijke OV-chipkaart worden geladen. Dit is een OV-chipkaart met jouw naam en pasfoto."
Computoon