Hoe kun je het beste omgaan met negatieve klanten in de thuishulp?

Een van mijn klanten is een erg oude mevrouw, waar ik twee keer in de week lang ben. Ze is zeer kritisch en vindt dat ik veel verkeerd doe. Dat ziet ze omdat ze me door het huis heen volgt. Het is een klein appartement dus ik kan haar niet ontlopen. Ik doe zelfs dingen verkeerd die ik nooit heb gedaan. Hoe kan ik deze negativiteit negeren? Zij is de enige klant die klachten heeft, de rest is complimenteus.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Heb je tijd om met haar te praten/kan je die tijd maken gezien vaak strenge tijdsplanningen?
Anders is het misschien een idee om buiten je werktijd om een babbeltje met haar te gaan maken?
Soms is het zo, dat mensen dit gedrag vertonen, omdat ze de contrôle niet meer hebben over wat ze eigenlijk heel graag zelf willen doen.... en dan gaan tegenwerken, omdat jij dat werk doet.
Praten kan dan heel verhelderend werken, zeker als jij het gesprek heel begripvol kunt ingaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zeker de tijd: ze staat voor erg veel (te veel) uren ingepland. Ik zal het de volgende keer eens doen dan wel proberen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan wens ik je heeeeeel veel begrip, wijsheid en rust toe ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb langer met haar gepraat, en ze lijkt wat te ontdooien. Gelukkig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeeej, wat góéd!!!
Dat ziet er positief uit, hartstikke fijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, helaas. Ze leek te ontdooien, maar de keer daarna was het weer het zelfde. Karakter, denk ik.

Andere antwoorden (3)

Heel vervelend, maar sommige mensen zijn zo. Misschien is het wel vooral aandacht die ze vraagt, wie zal het zeggen. Maar hoe ga je er nou mee om.
Mijn 'tactiek' is om zo iemand niet serieus te nemen in haar kritiek. Laat het je ene oor in en andere uitgaan en probeer zo vaak mogelijk van onderwerp te veranderen.

Je kan ook samen met een leiding gevende eens een gesprek hebben met de mw zodat er wat meer duidelijkheid ontstaat over wat en hoe jij dingen doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag haar hoe ze het graag heeft, dan volg je haar stramien en heeft ze niets te klagen. Zij voelt zich als klant; koning(in). Daar doe je niets tegen, voor veel (niet alle) oude mensen is de jonge generatie niet goed opgevoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ga jij dus daar al met tegenzin naar toe en dat werkt niet fijn.
Waarschijnlijk is je werkgever op de hoogte.
Probeer eens of jullie qua personeel daar omstebeurt een aantal weken heen kunnen gaan, zodat je dan niet de enige ben die dat onprettige gevoel moet hebben bij die madam.
Het lijkt mij simpel om af en toe te wisselen met collegaas.
Haar op haar leeftijd veranderen zal niet meer zo makkelijk gaan en inderdaad...als je niet lekker werkt gaat het juist mis !!
Veel succes en werkplezier !!