Het is een merknaam en Apple schrijft het zo: iPod
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is iPod met i als een kleine letter en Pod met een hoofdletter.

De i is met een kleine letter omdat het in eerste instantie stond voor internet, toen de iMac (Macintosh voor het internet tijdperk) werd gelanceerd. De hoofd letter zou misschien te veel aan ik doen denken. Maar de i wordt ook in verband gebracht met 'individual', 'imagination', i als ik etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'iPod', is, zoals al vermeld, de wijze waarop Apple dit woord. Zo ook een kleine 'i' in iPad en iPhone en alle mogelijke artikelen die 'i-baar' zijn.

Het is echter de vraag of je 'verplicht' bent die commerciële 'spellingfratsen' over te nemen. Als je dit consequent doet, zou je namelijk ook het merkwaardige hoofdlettergebruik moeten toepassen van 'ArenA' ('Amsterdam ArenA') en de twee hoofdletters in het woord BelastingTelefoon moeten schrijven.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je heb wel een punt, maar iPod is geen Nederlands woord als zodanig. Dus het kent geen 'officiële' spelling. Dan is het meest voor de hand liggende de spelling van de bedenker over te nemen, al is dat natuurlijk niet 'verplicht'. Arena, belasting, telefoon zijn wel gewoon Nederlandse woorden 'moet' je dus ook zo schrijven. Bron: http://woordenlijst.org/
Gaat het specifiek over het apparaat van Apple, dan schrijf je de eigennaam die Apple het gegeven heeft: iPod. Maar als je een willekeurige muziekspeler bedoeld dan gebruik je ipod als soortnaam en gelden de gewone spellingsregels.

"Ik heb de iPod van Apple."
"Ik heb een ipod van Samsung."
"De iPod van Apple is een ipod."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je echt ipod als synoniem voor mp3-speler gebruiken? Het is in ieder geval geen officieel Nederlands woord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt vaak genoeg zo gebruikt.
Zelf zeg ik mp3-speler.
Computoon
11 jaar geleden
Apple zal niet graag zien dat een merknaam van haar tot soortnaam wordt. Daarvan hebben we in onze taal wel meer voorbeelden: Een 'maggiblokje' in plaats van bouillonblokje.
'Luxaflex' dat wordt gebruikt als synoniem voor 'jaloezieën'.
'TomTom' dat door menigeen wordt gebruikt als soortnaam voor een routenavigatiesysteem.