Hoe leer je een toets?

Ik heb nooit geleerd hoe ik moet leren, dat kun je ook zien aan mijn punten. Ik doe vmbo-tl. Wie weet er een goede manier om een toets te leren? B.V: hoofstuktoets engels.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

eerst beginnen met gewoon de stukken lezen. hardop, zodat je ook jezelf hoort. Wat ik deed bij rijen woordjes was ze 3x overschrijven woord en betekenis naast elkaar. dat leert makkelijk, kan je ook met de regels van grammatica doen. omdat je dan daadwerkelijk iets aan het doen bent ipv in je boek te turen (wat ik dus niet kan). laat je ook overhoren. door je ouders, broers zussen of klasgenoten. succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste manier is om de lesstof steeds bij te houden ,maar als je toch hebt gewacht tot het laatste moment dan is dit een goede manier :
-onderstreep hetgeen je moet weten voor de toets
-studeer steeds 20.min en neem dan een korte(!)pauze
-vraag iemand om je te overhoren,en noteer de fouten die je maakt.
-Bekijk dan waarom je die fouten maakt,en blijf studeren tot je de stof kent.
Het is van belang om steeds na ongeveer 20 min een korte pauze in te lassen wanneer je lesstof erin wil stampen (bijvoorbeeld nieuwe woorden ) omdat na die 20min je vermogen om nieuwe lesstof op te slaan af neemt.Even wat gaan eten, of een kleine wandeling is voldoende om nadien weer geconcentreerd verder te studeren.
Succes ermee !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woordjes leren, want ik neem aan dat dat een groot gedeelte van de toets is, is heel makkelijk te leren op www.wrts.nl :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Samenvattingen schrijven van dat wat geleerd moet worden is een goede manier om de stof te laten kleven in je brein. Daarna een aantal keer de samenvattingen lezen om het nog beter te laten kleven. Probeer met je ogen dicht voor de geest te halen wat je hebt opgeschreven.

Woordenlijsten de woorden een aantal keer opschrijven totdat je het idee hebt dat je ze kent. Bij een toets kun je dan weer terugdenken aan toen je ze zelf aan 't opschrijven was. Probeer dus altijd actief bezig te zijn met de lesstof.

Je hersenen werken met plaatjes/filmpjes en geluid. Je kunt dus ook proberen zaken die je moet onthouden heel grafisch in je hoofd weer te geven.

Voorbeeltje:
Stel je moet een nummer onthouden: 4586.
Daar kun je dan een filmpje van maken in je hoofd. Een auto (4 wielen) rijd speurend naar een adres over straat niet oplettend rijd de auto over de hand (5 vingers) van iemand die aan z'n auto aan 't knutselen is (die hand mag grafisch heel bloederig uit elkaar barsten). De man gilt het uit en springt op maar wat blijkt hij draagt rolschaatsen (8 wielen). De aanrijder kan z'n lach niet inhouden maar begrijpt dat dit niet kan in deze situatie en bied snel een sixpack (6 stuks) bier aan om het goed te maken.

Klinkt als een heel verhaal maar in je hoofd is dit iets van hooguit enkele seconden, korter naar mate je het meer toepast.

Met andere zaken dan nummers kun je vergelijkbare dingen doen. Lettergrepen omzetten in dingen die op de lettergreep lijken bv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek hulp! Het is lastig om zoiets te leren van websites of van wat iemand zegt. Je moet het doen.

Vraag hulp aan je ouders, aan een tante/oom of een aardige buurman/vrouw. Twee/drie uur per week is voldoende. Besteed jullie tijd aan plannen, aan leren hoe je moet leren en overhoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt helaas niet even gauw leren hoe je een toets leert (een toets leer je trouwens niet, je leert een vak). Vraag je mentor om hulp, of anders je favoriete docent. Die is ervoor opgeleid en kan zijn of haar kennis zo aanpassen dat jij er iets aan hebt.