Welke voorraad zet je op je balans: technische voorraad of economische voorraad?

Morgen heb ik examen m&o, dus vandaar...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (3)

Economische voorraad is de voorraad waarover een onderneming prijsrisico loopt.
Technische voorraad is de werkelijke aanwezige voorraad.
Economisch = technisch + voorinkopen – de al voorverkochte goederen.

Op basis van bovenstaande moet je de economische voorraad op de balans opnemen. Je kan dit gemakkelijk onthouden: balans -> iets economisch dingetje - economische voorraad -> economisch dingetje... :-).

Indien je bijv autobanden koopt a 100, dan boek je:

3... Voorraad autobanden: 100
@4... Te betalen aan Autobandenboer 100
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Correctie: de technische voorraad wordt op de balans genomen, niet de economische voorraad. Over de economische voorraad mis je beschikkingsmacht in de 3+2 regel, waardoor je de voorraad niet mag activeren op de balans, bij de technische voorraad voldoe je wel aan de regel, waardoor je dus deze wel op de balans mag opnemen.
In feite zet je beide op de balans maar niet op dezelfde grootboekrekening.

Stel je koopt grondstof in. Daarvan kun je deze boeking maken:

3 Voorgekochte grondstoffen
Aan 161 Voorkoopcrediteuren

Op het moment dat de grondstof binnenkomt, boek je bovenstaande boeking tegen en maak je de boeking voor de werkelijk ontvangen voorraad, waardoor deze op de voorraadrekening voor de 'technische voorraad' wordt bijgeboekt. (Ook een grooboekrekening in de 3-rubriek uiteraard bij grondstof).

Je moet periodiek (aan de hand van inventarisatie) vaststellen of de technische vooraad aanwezig is. Wél bestelde maar nog niet ontvangen voorraden, zijn uiteraard niet fysiek aanwezig.

De voorraad waarover je prijsrisico loopt is uiteraard de economische dus daarvoor moet je alle 'voorraadbalansrekeningen' betrekken.
Computoon
11 jaar geleden
De technische voorraad zet je op de balans. (dit staat ik mijn M&O lesbrief De Eenmanszaak Deel 2 Vwo)

Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat de voorinkopen(crediteuren) en voorverkopen(debiteuren) ook op de balans worden vermeld.

En volgens de formule ''Economische voorraad = technische voorraad + voorinkopen - voorverkopen.'' zou het dan betekenen dat je voorinkopen -en verkopen twee maal op de balans zet.