kan iemand zich zo gedragen dat hij door een test gezien wordt als bijv. dyscalculie,dyslectie en dus ook de stempen krijgt?

kan iemand zich zo gedragen dat hij door een test gezien wordt als bijv. dyscalculie,dyslectie en dus ook de stempen krijgt? en dus de bijkomende voordelen van extra tijd enzo krijgt.

want ik zou denken als je weet wat een dyslect fout doet dan kun je dat toch ook nabootsen en dus door de testen komen als een terwijl je er geen bent

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor dyslexie heb ik er ervaring mee:

Het vermoeden van dyslexie komt vaak juist naar buiten omdat het kind vreselijk gefrustreerd raakt omdat het NIET kan wat bij een ander vanzelf lijkt te gaan.

Het testen op dyslexie gaat via een langdurige procedure. Eerst moet de (basis)school tenminste een half jaar lang gerichte maatregelen nemen om het kind vooruit te helpen met zijn/haar spellingsachterstand, nadat die geconstateerd is. Dan moet na dat halve jaar blijken dat dat veel minder opgebracht heeft, dan te verwachten was als er geen dyslexie zou zijn.
Daarna wordt de DST (dyslexie screening test) afgenomen. Als de score daarvan beneden een bepaalde waarde ligt, is er een 'vermoeden van dyslexie'.
Daarna wordt het testen overgenomen door een daarin gespecialiseerd bureau. Dat kan, uiteindelijk na een aantal testen, de dyslexieverklaring afgeven. Het hele traject duurt ongeveer een jaar.

Ik zou het wel heel erg knap vinden voor een kind als het iedereen gedurende dat hele jaar in de maling weet te nemen. Dat is alleen voorbehouden aan natuurtalenten in het acteren en chanteren. Dus nee: iemand kan zich niet bewust zo gedragen dat hij het stempel krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal met je eens!

Andere antwoorden (3)

In theorie kan dat, maar het vereist wel heel wat. Je moet je goed inleven in hoe zo iemand is en welke fouten hij in een test maakt. Je moet goed op je hoede zijn bij het invullen, want als je even niet oplet, maak je niet genoeg fouten en val je door de mand.
Daarnaast kom je later jezelf nog wel tegen. Je hebt dat stempeltje van bijvoorbeeld dyslectie, maar als je dan later opeens puntgave opstellen inlevert gaat er bij je leraren toch echt wel een lampje branden.
Het lijkt een leuk voordeel, extra tijd, maar de nadelen zijn groter en ingewikkelder.
En het is een vorm van fraude, dus fout.
Daarnaast kan het tegen je werken. Iemand met dyscalculie kan bepaalde opleidingen niet of niet makkelijk doen, als er veel rekenwerk bij komt kijken. Het zou kunnen dat je jezelf op den duur in de vingers snijdt met zo'n 'stempeltje'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste testen hiervan worden gedaan door kinderen op de basisschool en (als je er door heen slipt) in de eerste klassen van het VO.

Knap kind als je dan dus EERST opgemerkt wordt in de klas, dan anderhalf jaar extra hulp krijgt op school om te kijken of er iets verbeterd want DAN pas vergoed de zorgverzekeraar de test (want ik denk niet dat je zo 600 euro gaat betalen om een test te faken zodat je niet al eerst 1,5 jaar hulp krijgt).

Dyscalculie wordt bijna nooit vergoed dus die test moet je zelf al betalen.

Beetje meer tijd voor een toets? Je kunt de toets maar beter 15 min langer leren denk ik zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theoretisch is het mogelijk echter praktisch niet uitvoerbaar.

Zo eenvoudig zijn de testen niet en zijn niet in een kwartiertje afgenomen, de hoeveelheid informatie die je op moet laan om de test met goed gevolg af te leggen kan je veel beter steken in gewoon leren van de lesstof.