Ik snap wiskunde heel vaak niet wat kan ik doen?

Ik zit nu in het 1ste maar ik snap niet al teveel van wiskunde eerst stond ik nog een 7,8 gemiddeld maar heb nu al 2 onvoldoendes gehaald achter elkaar en ik vind het steeds lastiger worden. en ik wil nu graag actie onder nemen zodat ik het beter leer snappen in de volgende jaren. (omdat wiskunde een kernvak is) wie heeft tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit je op het hofstad lyceum?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ik zit ergens in groningen

Het beste antwoord

Mijn wiskunde leraar zei altijd : ik snap het niet bestaat niet.
Als je ergens niet mee bekend bent kun je het natuurlijk ook niet maken.

De kunst is om overzichtelijk naar de vragen te kijken, tekst goed te lezen en te begrijpen. Probeer altijd eerst de dingen te doen die je begrijpt en voor de dingen die je niet begrijpt zoek je een oplossing voor. Begrijp je het daarna nog niet kun je het aan een ander vragen of in het antwoordenboekje kijkje en daarna het nog een keer te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, en goed nieuws ik heb net een 6,6 op het proefwerk gehaald! :d

Andere antwoorden (7)

Overleg het met je wiskunde leraar en/of mentor. Die kunnen je helpen met een oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijlessen volgen of aanvragen. Je zou ook een prive leraar of lerares kunnen inhuren. Deze zijn wel wat aan de prijzige kant, dus als dat er niet in zit, zou ik je willen adviseren om er zelf thuis wat meer aan te doen. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk of je school een programma heeft zoals leerlingen helpen leerlingen. Hierbij krijg je bijles van een 5e of 6e-klasser. 1 keer per week zien jullie elkaar, bijvoorbeeld op school en maken jullie wat huiswerk.

Zelf als je school zo'n programma niet heeft, kun je aan je docent vragen of hij iemand kent die jou zou willen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als bovenstaande oplossingen echt niet helpen - zoals bij mij het geval was - kun je laten onderzoeken of je misschien dyscalculie hebt.

Dat betekent niet dat je absoluut niet kunt rekenen of dat wiskunde voor jou niet te leren valt; je hebt alleen wat meer/andere hulp nodig dan anderen en je zult er veel meer moeite voor moeten doen dan anderen.

Ikzelf had een bijleraar die absoluut niet begreep dat ik het niet kon snappen (al deed ik nog zo mijn best), zo iemand moet je dus niet hebben. Je moet iemand zien te vinden die je probleem begrijpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
valt best mee! want in rekenen en sommige onderdelen van wiskunde ben ik weer heel goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan; ik kan/kon bijv. ook heel goed hoofdrekenen doordat ik op de markt werkte en het dus heel vaak deed (oefening dus). En sommige onderdelen, bijv. meetkunde in de brugklas, waren voor mij ook een makkie. Maar goed, ik hoop voor jou inderdaad dat je geen dyscalculie hebt aangezien je geloof ik tegenwoordig bijna altijd verplicht wiskunde in je pakket hebt. Anyway, heel veel succes met alles, ik hoop dat je eruit komt!
Je zit pas in de eerste, dus normaal gesproken is een privéleraar absoluut nog niet nodig. In de eerste klas wordt vooral de basis behandeld, het is zodoende wel belangrijk dat je alles min of meer begrijpt, anders kom je in hogere klassen in de problemen. Ik zou in ieder geval met je leraar, mentor of evt. vertrouwenspersoon overleggen hoe je het kunt verbeteren. Leraar is het handigst, die weet waar het over gaat en kan je uitleggen wat je niet begrijpt. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem komt me zeer bekend voor. Het lag ook niet aan de leraar dat ik het niet snapte maar aan mijzelf, het kwartje (die munt bestond nog toen ik op de middelbare school zat) wou maar niet vallen. Eerlijk gezegd, denk ik dat er niet veel aan te doen is. Het is hetzelfde als mensen proberen werkwoordspelling bij te brengen terwijl bij hen het inzicht in de zinstructuur totaal ontbreekt. Dat inzicht moet 'landen' maar je kunt het niet afdwingen.
Toch (ja,ja...) is er hoop. Allereerst kun je tegenwoordig bij verschillende scholen in het voortgezet onderwijs examen doen in wiskunde op verschillende niveaus. Bovendien (zul je ook nog zien) zijn er verschillende thema's binnen de wiskunde, waarvan het inzicht vermoedelijk sneller doorbreekt. (Statistiek, kansrekenen).
Nu nog een voorbeeld uit de praktijk (van mijzelf). Mijn hele 'Havo carrière' heb ik grote moeite gehad met wiskunde. Op zeker moment belandde ik desondanks op het HBO en kreeg ik het vak 'financiële rekenkunde' waar bijv. de praktijktoepassingen aan bod kwamen als 'lineaire programmering', contante waardeberekeningen en samengestelde interest. Toen viel wel het kwartje (zo oud ben ik al, er waren toen nog steeds kwartjes). Geslaagd met een 8:-)
Computoon
11 jaar geleden
op deze site kun je bijspijkeren