Als je een startkwalificatie hebt, bent 19 en doet nu een verkorte mbo-opleiding. Moet je je dan aan de urennorm houden?

Mijn docenten waarschuwen me omdat ik niet altijd aanwezig ben. Maar officieel ben ik niet meer verplicht om naar school te gaan, ik heb havo (kwalificatieplicht) en ben 19 jaar. Voor de studiefinanciering moet het ook niet uitmaken,aangezien dat een prestatiebeurs is. Ik ben redelijk vaak afwezig bij de lessen omdat ik het als onnuttig ervaar. Ik 'verdoe' mijn tijd op school en kan veel beter thuis leren.(heb ook mijn p voor een hbo opleiding,dus ben gewend zelfstandig te leren) verder haal ik goede cijfers en volg ik een verkort traject op het mbo. Weet iemand of ik aan de urennorm moet voldoen/verplicht bij de lessen moet zijn? Zouden ze me anders van school kunnen sturen,terwijl ik goede cijfers haal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens heb ik wel gezocht, maar kan niet een exact antwoord op mijn vraag vinden.. Alleen dat mensen verplicht naar de lessen toe moeten/volgen als je geen startkwalificatie hebt/leerplichtig bent. Ik zit overigens op het ROCA12. In de huisregels kan ik het ook niet vinden.

Het beste antwoord

Ja, dat ben je verplicht, daar heeft je school gelijk in. Je bent verplicht te voldoen aan het aantal lesuren dat de school verplicht stelt, vaak is dit een 80% aanwezigheidsregeling op het MBO, maar als jouw school bepaald dat ze een ander aantal uren verplicht stellen omdat zij menen dat een algemene leerling het met minder uren aanwezigheid niet haalt, dan mag dat. Je bent dus verplicht je voldoende in te spannen voor je opleiding, of die je nu makkelijk af gaat of niet, en daar hoort de aanwezigheidsplicht bij.

Als jij de lessen als onnuttig ervaart en klasgenoten zijn het met je eens, moeten jullie daar allereerst natuurlijk de docent op aanspreken, want lessen horen in elk geval nuttig te zijn. Als de lessen door de overige leerlingen wel als nuttig worden ervaren, maar voor jou te makkelijk zijn omdat je het zelfde hebt gehad op het HBO, kun je vrijstelling aanvragen. Hiervoor moet je vaak kunnen bewijzen dat je op het HBO een soort gelijk vak met een voldoende hebt afgesloten of een toets maken en als je die dan haalt krijg je vrijstelling.
Je mentor kan je vertellen hoe jouw school de vrijstellingen regelt.

Zonder vrijstelling ben je hoe dan ook gebonden aan de aanwezigheidsplicht, anders had het ook geen aanwezigheidsPLICHT geheten, als het vrijblijvend was ;-)
Of je leerplichtig bent maakt voor de aanwezigheidsplicht niet uit, het gaat er om dat je bereid bent voldoende tijd in je opleiding te steken. Al was je 40, dan moet je nog voldoende uren aanwezig zijn. Op je werk ben je ook minderjarig, maar zul je toch ook echt een bepaald aantal uren aanwezig moeten zijn. Zo werkt het op school ook, alleen wordt je er op school helaas niet voor betaald ;-)

Als het dus echt allemaal veel te makkelijk voor je is moet je of een niveau hoger gaan studeren, of als enkel een paar vakken te makkelijk zijn vrijstelling aanvragen. Pas als je het bewijs van vrijstelling hebt ben je niet meer verplicht naar de lessen te komen. Houdt er rekening mee dat je bij sommige scholen wel vrijstelling krijgt voor de lessen, maar niet automatisch ook voor de toetsen. Soms hoef je niet naar de lessen te komen, maar moet je wel naar de toetsen komen! Vraag dit dus goed na, zodat je weet waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrijstellingen voor bepaalde vakken heb ik al. Alleen ik kan niks vinden oer regels van afwezigheid.. Alleen voor leerplichtigen. Heb alle schoolverlater doorzocht. Ook het examen reglement zegt niet dat ik aanwezig moet zijn. Het enige wat ik heb gevonden zijn de gevolgen als je 5 weken of langer aaneengesloten afwezig bent van school..

Andere antwoorden (1)

Als je wilt slagen voor een vak, moet je aan de voorwaarden voldoen. Die bestaan vaak uit het halen van een voldoende voor een tentamen, maar soms ook uit praktische handelingen of een aanwezigheidsplicht. Dit betekent dat er niet alleen gekeken wordt of je de tentamenvragen correct kunt beantwoorden, maar dat er ook van je gevraagd wordt om bij een bepaald percentage van de lesuren aanwezig te zijn. Dit is dan een voorwaarde om het vak te halen. Dat betekent dat je er eraan moet voldoen, of je het nuttig vindt of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus het probleem: nergens staat er dat je zoveel % van de tijd aanwezig moet zijn bij de vakken.. En ja,dit weet ik zeker,want ik ben al behoorlijk op onderzoek uitgeweest voordat ik deze vraag stelde ;)