Stel: je hebt je ontslag vanaf, laten we zeggen, 1 december, aangezegd gekregen..

maar raakt, in de tijd dat je nog werkt, langdurig in de ziektewet,dan breekt op een gegeven moment de tijd aan dat er volgens de wet aan re-intregratie moet worden gewerkt..Moet de werkgever daar dan nog aan meewerken? Het zou immers zo maar eens kunnen zijn dat er dan een ander functie voor je gecrëeeerd zou moet worden..en dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik denk het eigenlijk niet.
Als je nu al weet dat je per 1 december ontslag hebt, dan
kan het zijn dat je contract afgelopen is en niet wordt verlengd. In dat geval kom je dus ook niet voor re-integratie bij dat bedrijf in aanmerking, contract is immers afgelopen.

Daarnaast kan het zijn dat er door bijvoorbeeld de kredietcrisis niet meer genoeg werk is. In dat geval zal de werkgever via de rechter een ontslagvergunning aanvragen en ja, als jij daar ook onder valt, dan valt er ook niet meer veel te integreren.

Je wist trouwens al dat je ontslagen zou zijn voordat je langdurig ziek werd. Ik denk dat het anders is als je al langdurig ziek bent en je in die periode ontslagen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe anders dan? Wat zijn dan de mogelijkheden denk je?

Andere antwoorden (1)

Tijdens de ziekteperiode geldt een ontslagverbod en de reintegratie speelt pas na 8 maanden. In sommige gevallen zoals beïndiging van dienstverband voor bepaalde tijd, proefperiode of ontslag met wederzijds goedkeuren geldt dat de ontslagdatum een bindende afspraak is.

Als de medewerker in de tijd tussen de ontslagafspraak en de laatste dag in dienst ziek wordt heeft de werkgever alleen verplichtingen in die periode. Na de laatste dag zal de werknemer in de ziektewet kunnen belanden.

Op Arbeidsrechter staat het volgende:
"In een aantal gevallen kunnen medewerkers aanspraak maken op een uitkering op grond van de ziektewet, dat in beginsel 70 % van het dagloon bedraagt (art 29-6 ZW). Over dit bedrag hoeft de werkgever het loon niet door te betalen (art 7:629-4 BW). Het is echter mogelijk dat de werkgever de uitkering aanvult of het loon wel doorbetaalt, terwijl de uitvoeringsinstelling de uitkering aan de werkgever uitkeert (2.2.2.3.C.).

Medewerkers die mogelijk een ziektewetuitkering krijgen:
- Medewerkers die ziek worden in verband met zwangerschap of die met zwangerschapsverlof zijn gegaan (art 19 ZW) (2.4.2.).
- Een medewerker wiens arbeidsovereenkomst eindigt in de ziekteperiode en derhalve geen recht meer heeft op loon (art 29-1 ZW). Het zal dan vooral gaan om het aflopen van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (3.2.) of opzegging gedurende de proeftijd (3.4.1.), zie hoofdstuk 2.2.7. (2.2.7.)
- Een zieke medewerker waarvan de werkgever failliet is verklaard (3.4.6.).
- Medewerkers die een orgaan hebben gedoneerd, terwijl het ziek zijn van de medewerker hiermee samenhangt (art 29-2 sub e ZW). Zij krijgen in beginsel een uitkering van 100 % van hun dagloon (art 29-7 ZW).
- Voormalig werkloze structureel functioneel beperkte medewerkers die binnen een periode van drie jaar weer arbeidsongeschikt worden. Daarbij geldt gewoonlijk geen wachttijd of een wachttijd van maximaal 4 weken (1.10.4.) (art 29b ZW).
- Bepaalde afroepkrachten, voor zover zij geen aanspraak op loon hebben (art 29-1 ZW) (6.3.3.5.A.).

Naast bovenstaande zijn er nog anderen die een uitkering kunnen krijgen op grond van de ziektewet, hoewel zij geen medewerker (meer) zijn van de werkgever. Daarbij wordt gedacht aan freelancers, thuiswerkers, uitzendkrachten en gedetacheerde medewerkers.

Toegevoegd na 26 minuten:
In de laatste bron van Stepstone is de ontslagprocedure wat duidelijker omschreven: