Mag een kind worden buitengesloten van extra uitjes en andere dingen wanneer de ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet betalen aan de school?

Deze vraag na aanleiding van de vraag of het verplicht is te betalen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (19)

Nee vind ik niet, zeker als de ouder het niet kunnen betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet zeker wat je bedoelt maar ik denk wel dat het mag.
Bij mij op school hebben we een schoolreisje.
Betaal 315 euro voor een week in Londen of blijf lekker op school.
Ik ben een van de weinige die niet gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je zegt dat je ouders het niet kunnen betalen is de school wel zo aardig wat geld mee te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

De meeste scholen / leerkrachten vinden dat heel vervelend en zullen altijd proberen een andere oplossing te vinden, maar zo zit het nu eenmaal in elkaar. Niet betalen, geen extraatjes.

Als alle ouders vinden dat ze niet hoeven te betalen voor extra's, en de school zou daardoor geen kinderen mogen uitsluiten, wie gaat dat dan betalen ? Zoete lieve Gerritje ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom halen ze het woord "vrijwillig"er dan niet voor weg? Want door dat woord komt het over van het mag wel maar hoeft niet, geen probleem.
Vind wel dat mensen die het gewoon kunnen betalen en niet willen betalen, het verpesten voor mensen die gewoon niet kunnen. Die krijgen daardoor ook al die nare aanmaningen, die ik erg incassobureau achtig vind overkomen.
Op sommige scholen is er een potje voor deze kinderen.. zodat ze toch mee kunnen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rick1234;

De bijdrage is niet voor niets vrijwillig. Als je de keuze maakt die niet te betalen om wat voor reden dan ook is het logisch dat je die extraatjes niet krijgt ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Formeel mag een school geen consequenties verbinden aan het niet betalen van een vrijwillige ouderbijdrage. Mijn gevoel zegt dat een kind uit een armlastig gezin daar in zijn/haar kinderjaren niet op afgerekend mag worden. Het kind moet, door de minder welvarende achtergrond, al inleveren in de thuissituatie. Dat komt het kind niet per definitie ten slechte maar uitsluiten bij activiteiten vind ik gemeen. Het kind is niet bij machte om iets aan die situatie te doen en het doel van de kindertijd is om veilig en fijn op te groeien. Die handschoen moeten, als de ouders dat niet kunnen, volwassenen uit de omgeving (school of anderen) opnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit vind ik een heel goed antwoord! +1 Het heeft al genoeg gevolgen voor het kind dat er thuis weinig financiele middelen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mooi antwoord
Als je de bijdrage buiten het schoolgeld en het schoolreisje om bedoeld....dan zeg ik dan mag je kind NIET worden buitengesloten. Waarom noemen ze het dan "vrijwillig"? Dat is het blijkbaar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
No money, no honey my dear.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze krijgen honey genoeg van mij! Ben nl behoorlijk actief binnen de school, allemaal vrijwillig. Als ze dan t lef hebben om mijn kind uit te sluiten omdat ik de vrijwillige bijdrage niet betaal, ga ik maar es money vragen voor alles wat ik voor de school doe!
Het antwoord van marleen kan ik beamen,
ik sta ook aan school en zoals zij het zegt zo is het.

Ouders zijn niet verplicht te betalen, maar dan is het gevolg dat bepaalde bijzondere en extra activiteiten voor een kind niet mogelijk zijn.

Vaak probeert men wel een oplossing te vinden voor mensen die het financieel wat lastiger hebben, maar dat lukt ook niet altijd, is ook niet altijd eerlijk ten opzichten van anderen die wel altijd betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas wel. Het kost niks om je kind naar de basisschool te doen en een ouderbijdrage ben je ook niet verplicht maar daar staat dan idd tegenover dat je kind niet mee kan met de uitjes want daar is de ouderbijdrage voor die je niet (kunt) betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je als ouders een minimum inkomen hebt kun je in vele gemeente een beroep doen op "stichting leergeld"
De bijdrage op de basisschool is vrijwillig maar hier wordt wel het schoolreisje, de sinterklaas, de kerst en andere activiteiten van betaald.
In overleg met school kan je goed wat regelen als het bedrag een bezwaar is, vaak kan je het in delen betalen, maar aan de ander kant weet je ook wanneer deze bijdrage gevraagd wordt (meestal in oktober) het gaat om maar een paar euro per maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scholen hebben het recht om een eigen beleid te voeren met de post 'schoolkosten'. De lessen worden door de overheid betaald en zijn in Nederland gratis.
Het beleid van de school kan zijn dat kinderen niet mee mogen doen aan zaken die betaald worden uit de ouderbijdrage als zij daar ook niet aan mee betaald hebben.
Maar over het algemeen is deze regel gemaakt voor een bepaalde groep mensen. Als het echt gaat om mensen die kunnen aantonen dat dit bedrag niet op te brengen is, dan wil de school zich over het algemeen ook wel soepel opstellen. Ook dan verschilt het beleid per school. Sommige scholen hebben hier een potje voor, andere scholen passen het bedrag aan of geven mensen de mogelijkheid om het bedrag in termijnen te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch frappant dat de discussie over meebetalen aan de de ouder bijdrage steeds weer actueel is.
Ieder ouder vind het geweldig dat er binnen de school schoolreisjes, Kerst, Sinterklaas ect. wordt gevierd.
De school krijgt nauwelijks subsidie hiervoor en probeert vaak nog via acties geld binnen te krijgen. Samen met de ouder bijdrage kunnen deze projecten toch gerealiseerd worden.
Als er dan ouders zijn die willens en wetens deze bijdrage niet willen betalen, belasten ze de betalende ouders dubbel.
Het niet mee laten gaan van het kind lijkt dan wel hard maar de ouder heeft deze keuze zelf gemaakt en niet de school.!!!
Let wel ik heb het niet over de gezinnen die dit geld absoluut niet kunnen missen.
Het is mij dan ook nog steeds een raadsel dat de schoolleiding en ouderraad, jaar in jaar uit, toch hun schouders eronder zetten om dit voor elkaar te maken.
Ik had allang gezegd "jullie bekijken het maar"wij stoppen met de extra activiteiten.!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazekers, moeten voor die grillen van de betreffende ouders dan de rest van de ouders maar opdraaien? Vooropgesteld dat ze het financieel wel kunnen natuurlijk. Als dat niet mogelijk is zijn er bij ons op school wel mogelijkheden, maar dan moet dat wel kenbaar gemaakt worden. Vandaag komt Sinterklaas, wie moet anders die kado's en pepernoten betalen? En nee het is niet verplicht, maar wel hoogst wenselijk. Als het goed is kun je ook ieder jaar een opvraag doen met inzicht in de financiën, maar als ik zie wat ik hier betaal en wat ze daar voor doen vind ik het best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij ons betaal je ook zelf de kado's van sinterklaas naast de ouderbijdrage!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons zit het er bij in, sterker nog, bij de hogere groepen delen ze het geld uit om de kado's van te kopen, zodat dat voor alle kinderen gelijk is. Maar de kado's zijn ook niet zo duur dacht iets van 3 a 4 euro per kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is mooi geregeld dan. hier is het 5 euro per kadootje en dat moet je gewoon zelf betalen. gisteren gingen ze schaatsen, ook zelf betalen. dus bij de ene school dan beter geregeld als de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons krijg je gewoon een overzicht waar het geld voor is, en innen ze het in 1 x. Kinderen die na december op school komen betalen ook minder. Ik dacht dat kamp wel apart is, maar zover zijn die van mij nog neit.
Nee,dat mag de school niet. Met uitjes bedoel je dan niet het schoolreisje/kamp. Dat moet altijd los betaald worden. Als ze de lln. wel uitsluiten van andere uitjes, kun je naar de vertrouwenscommissie. Ook kun je een klacht bij de MR en evt. bij de inspectie indienen. De school hoort het ook, bij hun roep om geld, een vrijwillige bijdrage te noemen. Het is natuurlijk zo dat bijv. de kosten voor Sint, kerst uit het potje van de vrijwillige bijdrage betaald worden. Ook evt. uitjes naar Artis o.i.d. worden op deze manier bekostigd. Je kunt ook in overleg gaan met de school en een betalingsregeling afspreken. Nogmaals: je hoeft niet en de school "mag"in dit geval niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.....Je kan niet in andermans protomonee kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een vrijwillige ouderbijdrage. Sommige ouders kunnen dit echt niet missen.
Kinderen horen hier niet de dupe van te worden en hebben ze vaak een ander potje zodat deze toch mee kunnen doen aan deze uitjes.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hoe vrijwillig is de vrijwillige ouderbijdrage?
Veel scholen vragen een ouderbijdrage voor extra activiteiten die niet tot het gewone onderwijs behoren. De ouderbijdrage is vrijwillig en een school mag een leerling niet weigeren als ouders de ouderbijdrage niet willen betalen.

Deze informatie is afkomstig van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

In het basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs moet de school voor de vrijwillige ouderbijdrage een aparte overeenkomst met de ouders afsluiten.

Extra activiteiten buiten gewone lesprogramma
Scholen mogen een vrijwillige financiële bijdrage vragen voor extra voorzieningen en activiteiten, zoals een schoolkamp, aanvullend lesmateriaal en festiviteiten. Dit zijn activiteiten die niet tot het gewone lesprogramma behoren en die dus niet door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen worden betaald.

Geen sancties bij niet-betalen
Een school mag voor dit soort uitgaven een ouderbijdrage vragen, maar mag leerlingen niet weigeren, van school sturen of geen diploma uitreiken als ouders de bijdrage niet of slechts gedeeltelijk willen betalen. Met andere woorden: de toegankelijkheid van het onderwijs mag niet worden beïnvloed door de ouderbijdrage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ten eerste mag (en moet) die wel gewoon naar school.
Het kan wel zijn dat de school zegt dat je niet mee mag op de excursie omdat jouw ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet hebben betaald.
Het is gewoon een schooldag.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. De uitjes etc. van school gelden als onderwijs, het wordt gewoon meegerekend als een lesdag. Dat school er voor kiest om in de Efteling les te gaan geven, moeten ze helemaal fijn zelf weten, maar dat hoef jij als ouder niet te betalen.
School heeft een groot probleem als ze niet zonder die paar tientjes per jaar haar lesprogramma rond krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat er niet om dat school de lessen niet kunnen betalen als ouders geen bijdrage willen leveren.
het gaat om de leuke dingen, als ouders allemaal denken zoals jij dat doet, vervallen deze activiteiten.
Voor ouders die het echt niet kunnen betalen is er vaak wel iets te regelen, er is een (klein) potje voor.

Het vervelende is dat ouders het vaak niet durven te zeggen als ze de financiele middelen niet hebben.

Veel geziene reacties zijn: gewoon niet betalen en niet reageren op herinneringen, het is dan als leerkracht heel lastig om het bespreekbaar te maken en iets te regelen.
Vooral als je het ter sprake breng maar ouders uit schaamte ontkennen. Je kunt er dan niks mee! Of ouders verzinnen een smoes waardoor het kind niet mee kan (heeft heimwee of iets dergelijks)

Zo is bij ons op school een leerling geweest die niet mee mocht met een midweek Londen. Ik kon slecht inschatten of het een geld kwestie was, ouders gaven als reden dat er in die week een bruiloft was, waarvan ze wilde dat het kind er ook bij was. later begreep ik dat het toch een geld kwestie was (kinderen vertellen op school meer dan je denkt!) Maar toen was het al te laat.

Een erg treist geval. Ook omdat een andere ouder had gezegt als de reden dat X niet mee gaat een geld kwestie is, dan betalen wij wel het dubbelen en praten we er verder niet meer over. (zulke ouders zijn er ook nog!)

Ik vind het in en in triest als ouders hun trots niet opzij durven te zetten voor hun kind. Juist deze kinderen genieten enorm van dit soort uitjes!

Officieel mag de school de deelname aan een uitje weigeren als er niet wordt betaald. Maar in de praktijk wordt dit weinig gedaan, omdat scholen nu eenmaal begaan zijn met het kind. Helaas word hier ook wel eens misbruik van gemaakt.