Is een kleuter/peuter jufvrouw totaal verantwoordelijk voor haar groep kleuters?

In onwaarschijnlijke gevallen waarbij een kleuter/peuter komt te overlijden na een val van een speeltoestel of het eten van een bijvoorbeeld te groot stuk appel of een stukje puzzel, wie is daar dan verantwoordelijk voor? Ook bij ongelukjes waarbij lichaamsdelen zodanig worden beschadigd dat ze die voor de rest van hun leven niet meer kunnen gebruiken (ogen, vingers, enz.) Wie is er dan verantwoordelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat er niet veel leerkrachten meer overblijven, als ze voor ALLES wat er gebeurt verantwoordelijk zouden worden gehouden.

Het antwoord is dus nee:
Een leerkracht of personeel van een peuterspeelzaal of creche is niet verantwoordelijk voor ongelukken van kinderen, mits zij hun werk naar behoren doen.
En daar hoort nou eenmaal een stuk verantwoordelijkheid bij.

Zo zal een kleuterleidster de kinderen niet met een keukenschaar laten knippen, of laat ze de kinderen onbeheerd achter.

Als een leerling tijdens een sport- of spelsituatie op school letsel oploopt, dan kan de school aansprakelijk zijn voor vergoeding van het opgelopen letsel. Dit is echter alleen het geval als blijkt dat voorzienbaar was, dat de activiteit een verhoogd risico op letsel met zich mee zou brengen.

Omdat een school een bijzondere zorgplicht heeft tegenover de kinderen, dient een school veiligheidsmaatregelen te nemen om zo veel mogelijk te voorkomen dat kinderen iets overkomt. Ook dient er deskundig toezicht aanwezig te zijn tijdens de sport- en speelmomenten van de kinderen. Alleen als een school deze zorgplicht schendt, is zij aansprakelijk voor letsel dat een kind op zo’n moment oploopt.
Er zijn een aantal rechtszaken geweest in Nederland, waarbij de school werd aangeklaagd door de ouders.
In al deze gevallen werden de ouders in het ongelijk gesteld.

Kortom:
Een ongeluk zit in een klein hoekje, ook op school. En als het ongeluk dan gebeurt, is het prettig om iemand daarvoor aansprakelijk te kunnen stellen. Het succesvol aansprakelijk stellen van een school vanwege een ongeluk blijkt echter in de praktijk een hele lastige opgave te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Je moet niet de begrippen verantwoordelijkheid en schuld door elkaar halen. Als de juffrouw niet verantwoordelijk zou zijn, wie dan wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De juf is wel verantwoordelijk, maar dat wil niet zeggen dat ze automatisch de 'schuld' krijgt wanneer een kind iets overkomt. Dat verschilt van geval tot geval, en in de praktijk blijkt vrijwel altijd dat een ongeluk op school niet te voorkomen zou zijn geweest door de leerkracht. Er is nou eenmaal niet altijd een 'schuldige' aan te wijzen bij een ongeluk. Hoe graag mensen dat ook willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Goed uitgelegt.

Andere antwoorden (2)

Het gaat niet om wie er verantwoordelijk is maar wie er aansprakelijk is. Als er iets gebeurt waarbij de ouders kosten moeten maken (begrafenis, aanpassing in huis door invaliditeit) zal er eerst bekeken worden of de ouders daar voor verzekerd zijn. Als dat niet zo is gaan ze kijken of school daarvoor verzekerd is (school heeft altijd een verzekering) en of het daar uit kan.

Wat heb je aan verantwoordelijkheid als alle speeltoestellen getest zijn, er genoeg BHV'ers rondlopen op school en alles gewoon veilig genoeg is.

Je zult je kind uit handen moeten geven als het opgroeit en de meeste ongelukken en ongelukjes met kinderen gebeuren thuis of in de nabijheid van hun ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zelf kleuterjuf en ja ik ben verantwoordelijk voor de groep kinderen, maar inderdaad niet aansprakelijk. Ongelukken kunnen overal en altijd gebeuren en kun je niet altijd tegenhouden. We denken altijd aan de veiligheid, maar dan nog gebeuren er dingen.. Hier is niemand schuldig aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Ik ben leerkracht van een groep 6, en herken je gevoel.
Er is geen sprake van 'schuld', wanneer een kind iets overkomt. Tenzij er hele gekke dingen aan de hand zijn natuurlijk. Dan komt het uitgebreid in het nieuws, bij wijze van spreke.