Examens gaan niet best, wat nu?

Zoals vele weten is de examen periode van start gegaan, en ik heb totaal geen lekker begin gehad.
Ik heb 7 vakken, en in alle 7 doe ik examen. Mijn gemiddelde SE cijfer is een 6,9. Verder heb ik een combinatie cijfer van een 8.

Merkwaardig is dat ik gisteren een Biologie examen heb gemaakt, waar ik uiteindelijk (door de punten op te tellen) rond de 4.5 uitkom. Op mijn SE sta ik een 6.1, (laagste cijfer) dus ik vind een 4.5 toch wel relatief laag.
Voor proefexamens scoorde ik rond de 6-6.5 en ik vind een 4.5 toch wel een ander uiterste!

Verder heb ik een Nederlands examen gehad, waar ik ook zo rond de 5 uitkom. Het examen was voor mijn doen niet te moeilijk, maar ik heb punten laten liggen bij 3-punts vragen. Mijn SE cijfer voor Nederlands is een 7.3. Ook hier is merkwaardig dat ik voor oefentoetsen van Nederlands rond de 6.5-7 uitkwam.

Morgen heb ik mij Economie examen en ik zie er erg tegenop. Ik had mij voorgenomen Nederlands en Biologie goed te maken, zodat ik me niet al te druk hoefde te maken om Economie. Maar dat doe ik nu dus wel.

Economie is mijn struikelblok en ik zie mij zo een 4 halen voor dat examen. op mijn SE sta ik een 6.5, maar daar heb ik relatief weinig aan, omdat ik die 5.5 norm moet halen.

Ik ben dus bang de 5.5 niet te halen. Ik weet dat deze conclusie nogal overhaast is, omdat ik nog 5 examens heb. Maar als ik zie hoeveel ik leer en toch een onvoldoende scoor ga ik aan mijzelf twijfelen.

Wat kan of misschien beter gezegd, wat moet ik doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
(5 Havo)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het eerste wat ik je wil zeggen en dat is heel erg uit eigen ervaringen met vrienden is dat je niet continu moet leren. Als je dat doet en geen tijd voor jezelf maakt dan sla je niet alle info op en zak je zeker. Neem dus ook genoeg tijd voor jezelf.

Tweede is, ga niet lopen stressen over het feit dat je denkt dat je geen goede cijfers hebt gehaald. Ik had dat ook en ik dacht van misschien heb ik die vraag niet goed gehad en die niet. Maar je weet het toch altijd pas als je de cijfers ziet. Tot die tijd heeft het totaal geen zijn om daarover te stressen omdat je jezelf dan alleen maar meer zenuwen gaat aanpraten.

derde wat ik je wil meegeven is neem s ochtends een stevig ontbijt en zorg dat je je goed kunt concentreren. Dat is toch zeker wel belangrijk en is ook zeker wel een aanradertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

probeer in elk geval niet te gaan stressen. misschien valt het namelijk achteraf wel mee met je punten. misschien heb je een rekenfout gemaakt bij het "nakijken"van je examens en misschien vindt er achteraf nog wel een correctie plaats.

probeer ontspannen de overige examens in te gaan. bij de schoolonderzoeken heb je al laten zien, dat je het kan.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ! idd niet stressen!
je KAN het wel!
Je staat er prima voor!! Niet zo stressen. Ik zou ook iedereen willen afraden na te kijken!! Het enigste wat je kan goed of fout keuren zijn de abc vragen! Plus als iedereen een examen slecht maakt word de norm hierop aangepast.. Daarom geven dergelijke sites als havovwo.nl na invoeren van je score dat je een cijfer tussen de bv 5&7 hebt.
Ik wens je veel succes, en weinig stress!