Hoe schrijf je het best een aanbiedings/begeleidingsbrief bij je CV

Hoeveel alinea's, wat moet er in die alinea's staan? Verwijs je vaak naar je CV? Wat zijn de belangrijkste elementen in je brief? Enz.
Dit in verband met dat ik op stage mag (niet moet;)).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.intermediair.nl/artikel/hoe-schrijf-ik-een-sollicitatiebrief/10315/hoe-schrijf-ik-een-brief-volg-de-stappen.html

Had ik zelf al gevonden *

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Het is eigenlijk heel simpel.

Je bereidt zo'n brief eerst voor door gewoon op een notitieblok of zo een aantal dingen even duidelijk op te schrijven als eerste, namelijk wat je motivatie is om de functie te willen vervullen (daarbij kun je nietszeggende woorden als 'uitdaging' en zo beter vermijden), waarom je geschikt bent voor de functie (daarbij kun je best kort een paar voorbeelden noemen) en eventueel andere belangrijke dingen over jezelf die in de brief moeten en niet in het CV.

Vervolgens zorg je dat je een netjes CV hebt dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat, dat CV is zeg maar het naslagwerk voor de potentiële werkgever, daar moet hij zonder je al te veel aanvullende vragen te hoeven stellen uit kunnen opmaken wie je bent en wat je kunt.

Vervolgens stel je de brief op, het liefst kort, in correct Nederlands en ga je bijvoorbeeld achtereenvolgens in op de volgende punten:

- Hoe je erbij gekomen bent dat er een vacature is.
- Waarom je graag voor die functie in aanmerking wilt komen.
- Waarom je geschikt bent voor de functie.
- Dat je je motivatie en dergelijke graag komt toelichten in een gesprek als daartoe aanleiding bestaat.

Verwijzen naar een CV zou ik heel voorzichtig mee zijn, dat wordt soms opgevat op een verkeerde manier. Jij schrijft 'ik verwijs u naar mijn CV' en de lezer denkt ondertussen iets als 'ja dat maak ik zelf wel uit'. Dit klinkt misschien vreemd, maar het is vaak wel zo, houd dus rekening met dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus beginnen met; Geachte *, Naar aanleiding van ons gesprek vanmiddag biedt ik u hierbij mijn aanbiedingsbrief aan en CV. Of juist dan net weer anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow... haha :) Hoe dan, ben niet zo crea bea.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze brief stuur ik u naar aanleiding van ons gesprek van vanmiddag. Zoals al werd vermeldt zoek ik een stageplek. ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is verzonden

Andere antwoorden (3)

Houdt het AIDA model aan, dit geeft een duidelijke richtlijn van hoe een brief eruit moet komen te zien. Zorg ervoor dat je eerste alinea pakkend is, veel brieven verdwijnen na de eerste alinea alweer in de prullenbak. Maak geen spelfouten, laat het door iemand anders nakijken om dit te voorkomen. Wees verder vooral jezelf en wees enthousiast in je uitspraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag inderdaad een beetje creatief zijn in je brief, verzin een net iets andere formulering dan de geijkte zinnen, niet te a-formeel, maar het hoeft ook geen ambtenarentaal te zijn.

Ik heb verder eigenlijk weinig toe te voegen aan de andere antwoorden behalve: geef een korte omschrijving van je karakter voorzover dit relevant is in de functie. Als er bijvoorbeeld wordt gevraagd om iemand die in teamverband kan werken, beschrijf eens welke rol je hebt in een gezelfschap. Als er wordt gevraagd om iemand die zelfstandig kan werken, waarom kun jij dit nu als de beste, waar blijkt dit uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij de mensen van het bedrijf al hebt gesproken zou ik in de eerste alinea van de brief schrijven dat het gesprek je enthousiast heeft gemaakt en waarom dat zo is. Begin een brief nooit met IK

Bijv.
Geachte

Het gesprek dat wij vanmiddag met elkaar hebben gevoerd heeft mij erg enthousiast gemaakt, en graag wil ik dan ook solliciteren naar een stageplaats binnen uw bedrijf.

In de tweede alinea omschrijf je in korte bewoordingen welke kwaliteiten jij in de aanbieding hebt zodat jij ook van grote betekenis voor het bedrijf kan zijn.

In de laatste alinea schrijf je dan dat je hoopt dat deze sollicitatie tot een uitnodiging zal leiden.

Hou het kort, bondig en positief.