Zijn er extra problemen met het aanleren van de Engelse taal bij basisschoolleerlingen met leerproblemen of een leerachterstand?

Ik maak een werkstuk over het nut van het aanleren van de Engelse taal bij basisschoolleerlingen. Daarbij heb ik als deelonderwerp of er extra problemen zijn met het aanleren van de Engelse taal bij kinderen met leerproblemen of een leerachterstand. Voorbeelden van dit soort problemen zijn: ADD, dyslexie e.d. Nu wil ik weten of je hier zelf ervaring mee hebt, of gewoon je mening wilt geven over dit onderwerp. Alvast bedankt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Op de basisschool zie ik geen extra problemen (dus werkelijk problemen die er bij andere vakken NIET zijn). Engels gaat nog niet zo hard en veel spelenderwijs. Verder kun je bij kinderen met dyslexie er voor kiezen dat je de spelling laat zitten net zoals dat je bij topografie bij deze kinderen minder of niet let op de spelling. Engels bij dyslexie kan op het vmbo bij ernstige dyslexie een vrijstelling krijgen maar zoals ik al zei: op de basisschool gaat het nog niet zo hard. In ieder geval niet bij de methodes die de basisschool van mijn kinderen gebruikt (vanaf groep 5).

Ja, je kunt bij het aanleren van Engels bij kinderen met leerproblemen extra problemen verwachten. In de eerste plaats zullen exact dezelfde problemen optreden als bij andere vakken en vaardigheden. Maar veel belangrijker is, dat het vakkenpakket dan breder wordt en de leerling met leerproblemen meer moet leren en zijn aandacht nog meer moet spreiden. Voorbeelden gaan altijd mank, maar toch een poging. Als jij bezig bent met theorie voor je rijexamen en tegelijkertijd met een cursus programmeren, en je ondervindt, om wat voor reden dan ook, forse problemen met beide zaken, dan kun je er nog wel een cursus creatief schrijven of een cursus Chinees bij gaan doen, maar dat zal altijd een "extra probleem" opleveren, omdat je je aandacht nog meer moet spreiden. Juist omdat het bij de Engelse taal om kennis en vaardigheden gaat, verschilt dat in principe niet van het aanleren van de Nederlandse taal (lezen, schrijven, uitdrukkingsvaardigheid, formuleren etc.) Er zijn wèl andere (extra) vakken die op de basisschool gegeven zouden kunnen worden, waar dat probleem niet speelt, en waar het zelfs in positieve zin zou kunnen werken. Denk aan handvaardigheid, schaken, toneel, filosofie (dat gebeurt op sommige basisscholen!), muziek en sport. Dat zijn zaken die niet direct met kennis of vaardigheden te maken hebben, en waar de noodzaak van specifiek leren niet aanwezig is. Daar gaat het meestal veel meer om de ervaring, en kan dan een heel positieve invloed hebben op de leerprestaties o.a. door verbetering van het zelfvertrouwen. Samenvattend: (een beetje simpel gezegd) Als je te weinig geld hebt, en veel schulden, moet je niet nog meer gaan uitgeven want dan wordt je schuld nog groter. Als je een leerachterstand hebt, moet je niet nog meer gaan leren, want dan wordt je achterstand alleen maar groter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100