Een leerling in de klas die geen Nederlands spreekt. Waar te beginnen om iemand de taal te leren?

Ik ben een startende leerkracht en heb sinds kort een meisje in de klad die de Nederlandse taal nog helemaal niet beheerst (ze is 5 jaar). Hoe kan ik deze leerling het beste begeleiden, waar moet ik beginnen? Natuurlijk pikt ze vanzelf al het een en ander op, maar er moet natuurlijk nog een hele grote inhaalslag gemaakt worden. Ik wil deze leerling zo goed mogelijk helpen bij het eigen maken van de Nederlandse taal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk vreemd dat je deze vraag moet stellen. In deze stad komt die situatie dagelijks voor en zijn er allerlei ondersteuningsprogramma's die aan scholen worden aangeboden. Of woon je in een deel van het land waar nog niet zoveel instroom van mensen uit het buitenland is?

Antwoorden (7)

Een kind van 5 zal zelf vaak genoeg voorwerpen aanwijzen met de non-verbale vraag wat het 'is'
zoiezo is het belangrijk haar dingen aan te wijzen en te zeggen wat het is,
geef haar ruimte,
en leer haar dingen uit de omgeving
heb je de ouders al gesproken? beheersen die de taal?
als zij de taal beheersen,
zal ze deze sneller oppikken, mits ze deze thuis spreken.
laat haar boekjes lezen (niet echt boekjes maar die voor peuters enz.) met veel plaatjes! ook al is ze 5, ze is buitenlands.
ze zal het snel genoeg oppikken

goed dat je dit wil doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(prenten)boeken voorlezen.
Niet alles verbeteren wat ze zegt, want dan gaat de lol eraf.
liedjes zingen
En misschien kun je op bijgaande link ook nog wel iets nuttigs vinden
11 jaar geleden
Daar zijn bestaande programma's voor, die hoef je zelf niet meer uit te vinden.
Op onderstaande site staan verschillende mogelijkheden.
Volgens mij zijn er speciale ' potjes' voor het bekostigen hiervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het zowiezo goed is om veel voorwerpen te gebruiken. Wijs dingen aan, zodat ze woorden met voorwerpen kan associëren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze de mogelijkheid krijgt veel met Nederlands sprekende kinderen te spelen leert ze het heel snel. Misschien is er in de klas ook gelegenheid voor taalspelletjes.
11 jaar geleden
Als er een ander lief leuk spontaan meisje in de klas is, zou het verstandig zijn als ze naast elkaar zitten. De een trekt de ander verbaal dan op en zo leert het nieuwe meisje nog sneller de nieuwe taal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zoontje had hetzelfde probleem (hij was 6 jaar)en heeft de taal in 3 maanden geleerd.Vraag de andere kinderen om het meisje te helpen,en maak er een spel van.Geef haar een periode de tijd om te wennen aan de klanken en zinsbouw en bekijk prentenboekjes met haar.Het steeds maar opnieuw herhalen en korte en duidelijke zinnen maken bleek de manier.Nadien begonnen de lessen taal rekenen etc.
Die eerste 3 maanden is hij op school dus alleen bezig geweest met luisteren, herhalen van woorden en zinnen en vragen beantwoorden.
Veel succes ermee !