Hoe kom ik erachter hoeveel studiefinanciering ik per maand zal ontvangen?

Ik ben nieuwsgierig naar hoeveel ik zal ontvangen. Er zijn meer vragen gesteld over studiefinanciering, maar het bedrag verschilt per persoon. Ik heb het geprobeerd te brekenen via de site van ib-groep, maar ik kom uit op 0 euro.. Ik weet niet wat ik in moet vullen bij "prestatiebeurs" en bij "lenen", dus heb ik beiden op 0 laten staan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Prestatiebeurs is wat jij KRIJGT. Tenminste als je de studie afmaakt of een andere studie. Stop je? Dan is dit geen gift. Maar het max. bedrag dat jij daar in de proefberekening kunt invullen is vrijwel altijd ook de gift die jij maandelijks zult krijgen als jij alles correct hebt ingevuld (kan nog iets verschillen). Daarnaast kun je dus nog lenen. Maar dit bedrag moet je na je studie terugbetalen. Veel studenten die niet rond kunnen komen kiezen hier vaak nog voor gezien de rente relatief laag is.

Even voorbijgaand aan het feit of je thuis of op kamers gaat wonen, heb je een basisprestatiebeurs, een aanvulling die afhankelijk is van het inkomen van je ouders en daarnaast een lening, die weer onderverdeeld is in collegegeld en de rest. Vul het wel goed in want maak je een fout, dan krijg je het te weinig betaalde niet met terugwerkende kracht. Er worden nogal wat termen gebruikt die m.i. niet erg duidelijk zijn. DUO gaat er niet zelf vanuit dat je graag zoveel mogelijk geld krijgt. (tenminste zo was het enkele jaren geleden)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100