Hoe zit het nou precies met de leerplichtambtenaar als je 18 bent, of je HAVO diploma hebt?

Van de meesten hoor ik dat de leerplicht ambtenaar je niks kan doen als je 18 bent, omdat je dan geen leerplicht meer hebt.

Van anderen hoor ik dat dit ook geld als je in bezit bent van je HAVO diploma (en je doet bijvoorbeeld VWO er na.)

Hierbij zou ik dus graag een beetje verduidelijking en zekerheid willen hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

"Leerplicht geldt voor alle kinderen van 5 tot en met 16 jaar. Direct na de leerplicht begint de kwalificatieplicht. De kwalificatieplicht eindigt als een leerling een startkwalificatie heeft gehaald of 18 jaar is geworden."

Een startkwalificatie is (havo-, vwo- of mbo-diploma niveau 2 of hoger)

"Daarna zijn zij verplicht om te werken, leren of beide te combineren. Dit is vastgelegd in de werkleerplicht. Verder is er een scholingsplicht voor alleenstaande ouders met een bijstandsuitkering. "
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bent leerplichtig t/m je 18e. Ook ben je van je leerplicht af als je je startkwalificatie hebt gehaald.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een havo of vwo-diploma valt onder de norm van startkwalificatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso kan die je niks meer maken als je de leeftijd van 18 hebt bereikt. Maar wanneer je 16 bent en je leerplicht in principe vervalt gaat je kwalificatieplicht in. Wanneer je die nog niet hebt behaald moet je hier nog voor gaat tot je 18e. Wanneer je deze hebt gehaald heb je dus aan je leer- en kwalificatieplicht voldaan en kunnen ze je niet opnieuw naar school sturen. Deze plicht vervalt dus als je 18 wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was net 16 toen ik klaar was met HAVO, en toen was ik dus niet meer verplicht om naar school te gaan omdat ik al een diploma had.
jc54
13 jaar geleden
@saman; Een HAVO diploma, proficiat.
En wat ben je nu, wat kan je er mee?