Stage lopen MBO 4 opleiding, hoeveel uur is verplicht?

Mijn dochter moet voor een MBO 4 opleiding stage lopen. De school wil dat zij 40 uur per week op het bedrijf is, maar het bedrijf staat maar 35 max toe. Weet iemand hoe dit is geregeld. Het is een groenschool. Opleiding manager dierverzorging.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (4)

In mijn tijd, soortgelijke opleiding, was het 16 uur verplicht. Echter de school bepaalt dit niet, maar het is bij de wet geregeld.

Als de school dus 40 zegt dan moet je wel 40 uur per week op het bedrijf zijn. Overleg even met school en misschien is er "op papier" iets te regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Je zegt de school beslist dit niet. Dus als de school 40 zegt moet je 40 uur aanwezig zijn. Spreek je jezelf tegen volgens mij...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik bedoel daarmee.dat de.school zich aan de wet moet houden. Als deze dus 40 uur zegt dan is het 40 uur omdat dat de regels zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel bedrijven werken helemaal niet meer 40 uur per week. Ik denk dat school dit moet wijzigen in fulltime.
Het scheelt 5 uur , bij stage lopen hoort bijvoorbeeld ook het maken van stageverslagen en dergelijke dat zou het verschil al enigszins kunnen opheffen. Mijn leerlingen komen ook niet altijd aan het vereiste aantal uren en lopen dan gewoon nog één dag of een aantal dagen stage ergens anders . In overleg met school en stageplek moet misschien ook wel wat te regelen zijn. wellicht wil de stagecoordinator van school bemiddelen bij de stageplek om er een paar uur bij te doen. of kan voor de resterende vijf uur een vervangende opdracht gegeven worden.
in het uiterste geval een stageplek zoeken waar je wel 40 uur kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de school bedoelt dat de cursisten een volledige werkweek moeten maken tijdens de stage. Voor sommige bedrijven is dat 40 uur, voor anderen 38 uur, en ook wel 36 uur per week. Voor jouw dochter zal het 35 uur per week zijn. Dat lijkt me geen probleem, vooral ook omdat de school waarschijnlijk de contacten heeft met de stagebedrijven. Zo is het op de school waar ik werk tenminste!
Om dit echt zeker te weten kan je dochter het beste op haar opleiding navraag doen. Honderd procent zeker zijn we hier op GV natuurlijk niet over deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest op het MBO 4 1024 uren lopen in mijn laatste jaar. Dit kwam ongeveer overeen met 26 weken 40 uur werken.

Maar die school van jouw dochter loopt te zaniken. Want het is niet verplicht de stage perse in een half jaar te doen. Als zij 35 uur per week loopt, kan de stage wat langer uitgesmeerd worden. Dan is ze in ongeveer 30 weken klaar.

Als ik haar was, zou ik op school een gesprek aan gaan. En als ze het van haar niet accepteren, ga dan zelf. Hoe oud "kinderen" ook zijn, de school raakt nog altijd geimponeerd van een ouder :-D